Den trettonde historien

Originaltitel: The thirteenth tale
Författare: Diane Setterfield
Ämnesord: depression, mord, psykologi, historia, kärlek, framtid, ungdom
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9100112453

Den tillbakadragna Margaret Lea arbetar i sin fars antikvariat när hon en dag får ett brev från den bästsäljande författarinnan Vida Winter. Margaret vet inte mycket mer än alla andra om den gäckande personligheten när hon andäktigt läser brevet. 56 romaner på lika många år, fler böcker sålda än bibeln, 19 filmer baserade på hennes romaner - men vid varje intervjutillfälle har författarinnan diktat upp historier om sitt liv och sin bakgrund. Nu, om man kan tro brevet, vill Vida Winter berätta sanningen om sig själv. Detta är i sig märkligt nog, men ännu märkligare är: hur kommer det sig att hon vill berätta den för Margaret?
Nervös och mycket nyfiken reser Margaret till Yorkshire för att möta den åldrade författaren och höra hennes berättelse om den vackra familjen Angelfield, den viljestarka Isabelle och hennes vilda, rödhåriga tvillingar, Adeline och Emmeline. Biografens uppgift är dock att skildra fakta och på något sätt litar Margaret inte helt på Vida och den snåriga resan mot sanningen avslöjar mörka familjehemligheter.

Medelbetyg: 3,71 (7 röster)

Bok recensioner av Den trettonde historien :

moberg 2007-12-20 13:58
En seg historia. Slutet var det som lyfte boken.

tekoppen 2007-12-26 11:56
En spännande och bra historia med ett logiskt slut.

okidoki 2008-01-21 18:51
På lek, På lek…
Jag älskar engelska herrgårdsromaner som utspelar sig före mobilens och Internets tid. Ett familjemysterium som ska avslöjas, hemliga rum, fallfärdiga, mörker och regn, smygande steg, spöken?, en labyrintisk trädgård, lite kufiska människor. Allt det finns med i denna härliga roman, väldisponerad och välskriven, med lätt hand, med en kvinna som älskar böcker mer än människor (får man det?) som huvudperson. En dans med alla de välkända stegen. (Kära sura recensent i GP, detta är inte skit, men en roman tillhörande viss sorts genre som man älskar eller hatar. Är fotboll skit?) Tyvärr är romanens upplösning och slut erbarmligt dålig. Plötsligt byter hon stil och ska förklara allt, allt. Men vägen dit var ren skär njutning.

Sarah91 2008-05-25 16:46
En bok helt i min smak. Allting det kanske avslöjades lite väl mycket i slutet, men jag gillade verkligen handlingen. Hemligheter, spöken, syskonrelationer. Det förstördes inte heller av någon kärlekshistoria.

Linns_plommon 2008-09-27 12:55
En helt underbar bok som man är helt trollbunden av från början till slut. En bok som har allt vad man vill att en bra bok ska innehålla, med ett bra upplägg.

Jag fick också höra talas om Jane Eyre genom denna bok och en bok som nämner Jane Eyre kan inte annat än vara bra;)

animisha 2015-03-18 13:11
Egentligen är jag inte särskilt förtjust i "gothic" mysterieromaner, men då och då utmanar jag mig med att läsa något som ligger utanför mitt favoritområde. Och den här gången slog det väl ut. Berättelsen fångade mig och gav en hel del läsglädje, även om jag tycker att bokens titeln inte är så bra vald och människorna i boken egentligen betedde sig mycket märkligt.

BlommigaBarbro 2016-12-18 16:21
Anna Maria Käll läser otroligt bra. Boken är vacker, magisk, jag kan se de engelska trädgårdarna framför mig. Boken börjar riktigt bra, men jag hade nog efter alla vitsord boken fått förväntat mig något mer. Den blev något tjatig med historierna om Adeline och Emmeline, och till slut visste jag knappt vem som var vem. Men en stark trea är den värd!

Skriv egen bokrecension till Den trettonde historien