Författare: Lucy Daniels
Genre: Barnbok
Ämnesord: , djur
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9132143885

Mandy är orolig för sin vän Lisa. Varför ser hon så ledsen ut? Är det för att hon inte har något husdjur att pyssla om? Det har ju nästan alla andra i klassen.
Då berättar Lisa en dag att hon ska få ett marsvin! Världens sötaste och som dessutom kommer att vinna massor med priser. Men Mandy märker snart att allt inte står rätt till med Lisa och hennes marsvin.
Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Marsvinsklubben :
2007-12-11 14:27
Denna boken var min favoritbok i många år. Jag älskar marsvin, och denna boken handlar ju om marsvin!
2010-03-07 14:23
Veterinärfamiljens dotter Mandy är spindeln i nätet i denna bok där vi får följa barnens första möte med ett rasmarsvin. Det är Mandys klasskompis Lisas storasyster Jennifer som skaffat sig ett prisbelönt sköldpaddsfärgat marsvin som är alldeles för värdefullt för att få vara med när barnen i vänskapsgänget "marsvinsklubben" träffas för att låta sina ensamma marsvin leka tillsammans varje vecka. Jennifer är dock betydligt mer intresserad av att drömma om prisrosetter än att ta hand om sin stackars Carla som snart drabbas av kvalster och blir sjuk. Lisa övertalar sin mamma att ta med Carla till Mandys föräldrar och det slutar tyvärr med att mamman ber om hjälp att omplacera marsvinet. Lisa, som är familjens sanna djurvän, blir förkrossad och bestämmer sig för att om hon bara lyckas få sjuka Carla att vinna på den snart kommande utställningen, kommer nog hennes mamma förstå att hon klarar av att ta hand om henne istället för Jennifer.

Boken är faktagranskad av veterinär C. J. Hall men innehåller trots det faktamässiga felaktigheter som kanske beror på översättningen? Jag tvivlar på att Carla har kvalster, hon verkar enligt beskrivningen snarare ha sellnic. Då boken utkom före 2003 då det enligt svenska djurskyddslagen inte är tillåtet att hålla marsvin ensamma utan artfränder (andra marsvin) finns ingen kommentar om detta vilket såhär i efterhand är lite synd.

Hur som helst, det är en bok som många vuxna kan lära sig mycket av där den sanna djurvännen givetvis får uppleva ett lyckligt slut, även om Carla inte vinner utställningen så får Jennifer sig en rejäl lärdom. Och precis som Lisa säger på s 89, "Jag bryr mig inte om i fall Carla aldrig skulle få något pris - inte så länge hon är mitt eget marsvin".

"

Skriv egen bokrecension till Marsvinsklubben
Vildsvinet Otto hittar..