Genre: litteratur
Ämnesord: , maffiakultur
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9113015931

Spänning:  9
Lärorik:  7

Hells Angels, Bandidos, Brödraskapet, Original Gangsters - maffian är inte längre en avlägsen företeelse som bara gör sig påmind på film. I början av 1990-talet kom mc-gäng, fängelseorganisationer och andra kriminella grupperingar till Sveriges storstadsområden. Nu har de även kopplat grepp om orter på landsbygden. Varför har de etablerat sig just nu? Vilka är deras mål? Hur styrs de? Vad gör polisen?
På jakt efter svar har Lasse Wierup och Matti Larsson träffat gängledare, medlemmar och brottsoffer samt talat med källor som tidigare aldrig låtit sig intervjuas. Resultatet är en inträngande skildring av svensk maffia idag.

Länskriminalen riktar omedelbart misstankarna åt ett specifikt håll: Bandidos MC och dess underhuggare i supportergruppen X-team. Skälen är flera. Bandidos/X-team är den kriminella gruppering på västkusten som agerar mest aggressivt på sista tiden. Bland annat har de gett sig på krögare och andra småföretagare med krav på beskyddarpengar. Två personer som har vittnat mot grupperingens medlemmar har fått sina bilar förstörda i liknande attentat . Till detta kommer information om att Giogios i egenskap av vaktchef på en nattklubb nyligen nekat Bandidos president, trettiotvåårige Mehdi Seyyed inträde på klubben.

Medelbetyg: 3,95 (21 röster)

Bok recensioner av Svensk maffia :

petra 2007-11-02 14:03
du måste bara läsa!!!!!
bra för ungdomar som gillar spänning.
väldigt gripande,den bästa bok jag läst
den handlar om maffia gäng som finns i samhället.

perrolf 2007-12-31 15:13
En helt klart läsvärd bok om kriminella gäng i Sverige.

Hindelid 2008-02-11 11:11
Bokens författare har grävt djupt i domstolsprotokollen, intervjuat brottslingar och före detta kriminella samt samtalat med poliser och anonyma. Av detta har det kommit en mycket intressant bok där en verklighet beskrivs som skrämmande, ofattbar och tyvärr fascinerande. Underhållningsvärdet är maximalt då det handlar om något så ofiktivt som brottsgängen i dagens Sverige. Man baxnar till att börja med för att genom kapitlen sakta uppgivet konstaterar att brottsnivån är här för att stanna. Lasse Wierup och Matti Larsson har lyckats skriva ett verklighetsdrama med medryckande stil som gör Svensk Maffia till en pärm-till-pärm läsning. Då fakta ligger så nära i tiden i relation till bokens utgivning gör att den känns het och aktuell. Rekommenderas!

helix 2008-05-09 12:37
Det har undrats från många håll varför ingen grävande journalistik har granskat sveriges kriminella ordentligt. Wierup och Larsson svarar med ett rungande "HÄR!". Och riktigt riktigt bra är deras reportagebok "Svensk maffia".
Jag sitter fastnaglad vid boken och läser med skräckblandad fascination. Det hela är mycket rafflande, det ena fantastiska överraskande momentet kommer efter det andra. Vad som beskrivs är en sorts fantasivärld, dominerad av makt, brott, våld, droger... men det är på riktigt. Det känns som man får en blick in hos den riktiga "Gudfadern" eller "Scarface", men de talar svenska och opererar i svenska städer, i det svenska samhället. Och man blir lite skrämd. Men på ett tryggt sätt. Tok-Erik, Tjock-Steffe, Arkan eller Thomas Möller (och allt vad de heter) sitter ju inte precis i samma soffa som mig när jag läser...

Schelin 2009-01-19 10:33
Väldigt intressant och lärorik. Man inser hur lite man egentligen vet om samhället när man läser den här boken...

lightbright 2009-03-06 12:34
Den må vara något seg och tråkig under perioder, men ack så lärorik. Ger oss en otrolig insikt i dagens samhälle. Får oss att öppna ögonen för det som tidigare varit osynligt.

urok2 2009-10-15 14:44
Lättläst och läsvärt! En överskådlig och ganska sorglig genomgång av den organiserade brottsligheten i Sverige. Det som slår mig mest när jag läser boken är vilka torftiga liv de inblandade lever. Är "vänskap" med Carola värt något när man ligger döende på golvet på Solvalla? Så många som har rykt ihop med sina "kompisar" över diffusa skulder, ofta bråk med dödlig utgång, är det värt det? Åratal i fängelse inte att förglömma. Små, små människor med futtiga öden. Det borde kunna vaccinera de flesta från att avundas dem.

hencka 2010-03-28 17:46
Det här var som att läsa en god kriminalroman.Fascinerande och spännande läsning.Författarna har gjort utomordentlig research i ämnet.

bonadea 2011-10-30 09:54
Svensk Maffia är en av de bästa dokumentera böcker jag har läst. Den är skriven på ett lättläst och grundligt sätt, och följer upp de olika kriminella grupperingar som finns i Sverige. Boken tar upp historiska aspekten, hur det gick till att gänget först skapades och sedan hur och varför de bildades i Sverige, analyser varför de får sådan framgång, hur de jobbar, och även samarbetet mellan varandra.
Det är en grymt bra grävande journalistik, mycket bättre än vilken bra deckare som helst, en bok som bör läsas av alla.

MariaL 2012-02-23 14:59
Väldigt bra dokumentär bok. Den är spännande och informativ på samma gång. Läs den!