Shutterbabe

Författare: Deborah Copaken Kogan
Genre: roman, biografi
Ämnesord: politik, kärlek, spänning, äventyr
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9100581089

När Deborah Copaken var tjugotvå år stack hon på vinst och förlust till Paris för att satsa på sin karriär som fotojournalist. Året var 1989 och snart reste hon bokstavligen världen runt i fotspåren på krig och droger, från Sovjets uttåg ur Afghanistan till tjuvjakt i Zimbabwe, knarkarkvartar i Holland och barnhemsbarn Rumänien. Skyddad av kameralinsen rör sig Copaken Kogan i en värld där hennes egen självförbrännande hetsjakt på sanna bilder ställs mot de skildrade människornas helvetiska tillvaro.
Shutterbabe är lika mycket en bok om fotografi och de moraliska ställningstaganden som följer med pressjournalistiken som en berättelse om en ung kvinnas behov av bekräftelse i kontrast till de krav som ställs i en mansdominerad yrkesvärld.

Deborah Copaken Kogan var tjugotvå år när hon bestämde sig för att hon måste ut i krig. Intresset för fotografi hade väckts på Harvard och krig, ja det lockade. Hon reser 1988 till Paris för att kasta sig in i kanske den mest mansdominerade och macho av alla världar -- krigskorrespondenternas. Utan kontakter börjar hon besöka det café som är samlingspunkt för alla frilansande fotografer. Snart erbjuds hon sitt första uppdrag: att bevaka Sovjets uttåg ur Afghanistan. Det är en resa som i princip är omöjlig för en vit västerländsk kvinna att göra, men hon lyckas få följa med en grupp mujaheddin in i krigszonen uppe i de afghanska bergen. Det är vinter och maten är ransonerad i den lilla grotta där hon och männen ligger och väntar, hennes heltäckande slöja är tung och otymplig. Expeditionen förstörde hennes mage. Det är början på fyra år av resor där hennes eget liv ständigt står på spel. Deborah Copaken Kogan gör reportage från statskuppen i Moskva, knarkarkvartar i Holland och barnhem Rumänien, och hon är ständigt omgiven av män. Ofta blir männen hennes enda sätt att ta sig fram och utan omsvep berättar hon om tillfälliga sexuella relationer och ömsesidiga utnyttjanden, men också om den stora förälskelsen i blivande maken Paul. Shutterbabe. Äventyr i kärlek och krig är en modern bildningsroman om en naiv flicka som växer upp till en livserfaren kvinna. Filmrättigheterna är köpta av Darren Star som också gjort Sex and the City.

Bok recensioner av Shutterbabe :

verran 2007-07-26 16:37
En mycket spännade, sann historia som berättas på ett enkelt och utlämnade sätt av huvudpersonen själv. Att vara fotograf är minsann ingen dans på rosor, hur hon vågade och lyckades hamna i de olika situationerna är svårt att förstå. Vissa kapitel var riktigt hemska när man insåg att det hon fick se som fotograf faktiskt existerar i verkligheten. Helt klart läsvärd bok som stundvis var mycket svår att lägga ifrån sig.

Skriv egen bokrecension till Shutterbabe