I. Brattström
Väck inte Marie
 S. Sörmark

Gripen av Prag

Författare: Jan Stocklassa
Utgivningsår: 2007

På 1930-talet förbjöds och bränns Jaroslav Haseks bok om den tappre soldaten Svejk på bål. Sjuttio år senare kommer boken om en svensk Svejk i Prag. I vår tid går det att skriva öppet om saker som många helst vill tiga om. Eller tror vi bara det?

Gripen av Prag är en verklig skröna om ett av Sveriges största misslyckanden genom tiderna. Den beskriver hur Sveriges maktelit är beredd att nå sina mål med samma medel som de tjeckoslovakiska kommunisterna, med svågerpolik, oheliga allianser och korruption. Och hur de trots detta misslyckades.

Mats Tollman åker från det trygga Sverige för att studera film i det kommunistiska Tjeckoslovakien. Hans högsta önskan är att betrakta omvärlden från baksätet på en Tatra med sin stora kärlek, den blonda Anna.

I stället drar ödet gång på gång in honom i tvekamper där han har liten chans att vinna, antingen det är mot tjeckoslovakiska politruker, Kinneviks hårda grabbar eller Wallenbergarnas högsta höns. Han är likt Svejk bra på att klara sig helskinnad, men när den politiskt tillsatte ambassadören utmanar honom slipper han inte undan...

Billiga flyg prag

Bok recensioner av Gripen av Prag :

ElinLeticia 2007-05-03 07:47
Unge arkitektur-studerande Mats Tollman får ett stipendium för att åka till Tjeckien och spela in en film. Några år senare har Tollman gjort sig ett namn som en erkänd svensk-tjeckisk/ affärsman när han lyckas bli en av aktörerna i den stora JASplans-affären. Sverige har stått för en högskalig investering i Jas-planet Gripen för 100 miljarder kronor! Dessa plan skall nu exporteras till Tjeckien när svenska politiker och affärsmän likgiltigt slarvar bort projektet medan de njuter av oansvarig lyx och försöker vidmakthålla sina positioner. Projektet går i stå och regeringen letar efter en syndabock. De får ögonen på Mats Tollander som verkar vara den ultimata personen att ställa i skamvrån. Dock kommer politikernas förhoppningar på skam när Mats Tollander bestämmer sig för att kämpa emot med näbbar och klor för att upprätthålla sin heder!

Jag fick denna bok av Thomas Nydahl som tyckte att jag behövde något att bita i, efter all frusteration kring "Ordförande Persson"-dokumentären. Och det fick jag alltså. Jag bet mig själv i tummen när jag upptäckte att historien om Jas-planen inte var fiktion, utan i allra högsta grad, nedslående verklighet. Men det tog ett tag - för så dåligt insatt är alltså jag i svensk politik och samtidshistoria att jag inte ens hade hört talas om affären. Och mina raljerande hånskratt satte jag i halsen när jag insåg att verkligheten överträffade dikten med bravur - men långti ifrån på ett positivt sätt. Författaren till denna bok, Jan Stocklassa baserade denna bok på sina egna upplevelser från maktens korridorer i Prag. Bokens syfte var att lyfta fram misslyckandet anno 2003 och samtidigt kritisera det politiska spelet.

Denna bok är en provoaktiv rysare! Och häri finns bokens stora förtjänst. Som samhällskritiserande skröna fungerar nämligen "Gripen i Prag" riktigt bra och boken lyfter av författarens målande beskrivningar av Prag från kommunisttid och framåt. Till bokens nackdelar hör språket som är typiskt journalistiskt, bitvis så dåligt att jag ville kasta boken ifrån mig. Hit hör också persongalleriet och den raljerande tonen som ofta gör att boken känns mindre trovärdig. Jag upplevde boken fri från läslust och spontanitet och var ganska lättad när jag kunde lägga den ifrån mig. Det är påfallande lätt att hitta likheter mellan Jan Stocklassas debutbok och Bo Baldersons elaka satirer om maktspelet i Harpsund. Tyvärr tycker jag inte att denna bok höll ett högre betyg än tre, trots bakgrundsbeskrivningarna.

Skriv egen bokrecension till Gripen av Prag