Epepe

Författare: Ferenc Karinthy
Ämnesord: psykologi, kultur, spänning
Utgivningsår: 1980

Det värsta var oförmågan att att nå kontakt. Språket och alfabeteti den myllrande jättestaden liknade inte något av dem han kunde: och han, språkexperten, kunde många. Dessutom verkade det som om ordens uttal och betydelse försköts från dag till dag och från person till person. En stad som alla andra, men där ändå allt var obegripligt. Fanns den på jorden överhuvudtaget? Passet hade tagits ifrån honom på hotellet, ingen intresserade sig för hans problem. Hur hade han kunnat hamna här i denna overklighet när han stigit på planet i Budapest med destination Helsingfors? Kanske har han ändå en möjlighet att nå ett svar: hos den vackra Epepe, (eller hette hon Bebebe eller Edjedje). Men en dag är hon borta, andra har flyttat in i hans hotellrum. Hans identitet är nollstäld. Mardröm? Science fiction? Förtäckt samhällskritik? Helvetesvision? Många tolkningar erbjuder sig: säkert är bara att ungraren Ferenc Karinthy driver spänningen till bristningsgränsen i en mycket ovanlig berättelse med ohyggliga perspektiv och många dunkla bottnar.
Medelbetyg: 4,2 (5 röster)
Bok recensioner av Epepe :
2007-03-01 19:21
Bra, annorlunda bok! läsvärd.
2008-08-22 18:03
det här är utan tvekan en av mina favoriter. jag fick en underbar panik av att läsa den. Den här boken är ett måste
2009-10-07 21:28
Jag minns den här boken mycket väl, då jag fick den genom en bokklubb, i början av 80-talet. En mycket bra men väldigt underlig bok, som fick min hjärna att gå upp i högvarv. Ett tveklöst mardröms scenario. Jag har alltid läst mycket böcker och slukade med god aptit denna fantastiska historia. Jag har fortfarande kvar klara minnesbilder om hur jag upplevde boken när jag läste den och hur förundrad jag var över både innehållet och slutet. Min son som var liten då, läste den senare och fastnade även han för den märkliga historien och gjorde ett föredrag i skolan om just den.
Den ska absolut stå på alla bokläsares lista, över klart läsvärda böcker.
Läs den och få huvudbry du med =)
2011-07-31 11:05
Det här är en allegori som skildrar en skrämmande och kall tillvaro.

Handlingen börjar med att språkvetaren Budai är på väg till en konferens, han kliver på ett plan i Budapest med destination Helsingfors. Det är vad han tror. Vid framkomsten känner han inte igen sig. Han hamnar i ett kaos som hela tiden stegras. Det myllrar av människor, det är timslånga köer till allt. Alla har bråttom är irriterade och arroganta, att språket är obegripligt gör inte saken bättre. Passet tas ifrån honom, pengarna börjar sina. Han har ingen aning om var han är . Så träffar han Epepe och blir åtmnstone sedd för ett ögonblick.

Boken är skriven i ett tempo som hela tiden ökar. Som läsare är man hela tiden inställd på att det ska bli värre , men är ändå inte beredd. Samtidigt skrattar man åt vissa händelser för man förstår hur han känner . T.ex. när Budai försöker få tillbaka sitt pass i hotellreceptionen och mannen bakom disken förstår verkligen ingenting. Budai försöker med kropsspråk, när det inte går skriver han lappar på flera språk, men portiern ser helt uttråkad ut. Då brister det för honom och han tappar behärskningen totalt. Allt som händer huvudpersonen följer man med spänning. att tänka sig in i hans situation, inte veta var han är, inte hur han kommer därifrån, inte förstå någonting, vilken mardröm. Man lider verkligen med honom och glädjs när ett litet hopp tänds. Författaren lyckas hålla spänningen hela tiden.

Ferenc Karinthy driver händelseförloppet till bristningsgränsen, pulsen är hög. Många tankar far igenom huvudet, ett skräckscenario. En uppskakande och mycket läsvärd bok, med både humor och allvar.

"

Skriv egen bokrecension till Epepe