Förlorad Heder

Författare: Norma Khouri
Ämnesord: frisören

Norma och Dalia hade varit bästa vänner ända sedan de var små. Precis som alla andra flickor och kvinnor stod de under ständig uppsikt av sina bröder och fäder; de hjälpte sina mödrar i huset och förväntades ingå äktenskap med någon man som familjen sett ut. För att få en liten respit innan alla dörrar slogs igen om dem, övertalade de sina familjer att få öppna en frisersalong – en av de få verksamheter som kvinnor i Jordanien tillåts syssla med.
När en av salongens kunder, Michael, katolik och major i Royal Guard, började uppvakta Dalia blev Norma först chockad och rädd. Det jordanska samhället förbjuder kärleksrelationer mellan människor med olika religion. Men trots riskerna bestämde hon sig för att hjälpa Dalia och för första gången i livet utmana konventioner som bygger på hundraåriga traditioners ord och läror.
Under det år som följde utvecklades kvinnorna till mästare i att manipulera omgivningen för att finna sätt för Dalia och Michael att träffas. Det var en tid då fantasier om flykt och ett annat liv började ta form, en tid av skenbar frihet - som fick ett fruktansvärt slut.
Förlorad heder är Normas hyllning till sin vän Dalia, som dog för sin kärlek - dödad av sin far - och en svidande kritik av ett land och en tradition där mördare betraktas som hjältar och försvarare av familjens heder.

Norma Khouri flydde efter Dalias död till Grekland där hon bodde i flera år. I dag lever hon i Australien. Hennes bok kommer under 2003 att komma ut i ett stort antal länder, däribland USA, England, Tyskland och Frankrike.
Medelbetyg: 4,33 (6 röster)
Bok recensioner av Förlorad Heder :
2003-10-13 13:27
Jag tyckte boken var bra, väldigt gripande och sorgsen. Den handlar om de två vänninorna Norma och Dalia som bor i Jordanien. De hålls under hård uppsikt av sina fäder och bröder, de har lyckats övertyga dem om att få öppna en skönhetsalong tillsammans, en av de få sysselsättningar som jordanska kvinnor tillåts hålla på med.En av deras kunder är Michel, han är katolik och han och Dalia blir förälskade i varandra. Förälskelse melllan olika religioner är inte tillåtet i Jordanine så de hjälps åt för att hemlighålla den.
2004-08-25 22:22
Hej

Jag skriver till dig angående boken ”Förlorad heder" och Författaren Norma Khouri ifrågasattes i helgen i dagstidningen SydneyMorning Herald. och enligt TT då de flesta länderna har börjat dra in boken och det är prisma som har inte dragit in boken och vi som föreningarnas representantar har samlats i fredags och diskuterade att vi som muslimer kan inte acceptera att våra tro uttnyttias av några författare för att bli känd eller tjäna pengar på muslimernas bekostnad och vi vet att det är många författare som har ljugit när det gäller islam det är bara tiden som ska avslöja de också

Vi har bestämd att vi ska kontakta er innan vi fortsättar med den juridiska delen som vi blev uppmanade av våra advokat att vi skall skriva till er först att ni skall dra in boken omgående annars fortsättar vi med den jurdiska biten

mvh
muslimm
2006-05-21 18:36
Jag tycker att boken var jättebra en av mina absoluta favoriter och jag håller ABSOLUT inte med "muslimm" för allt det där som står i boken har blivit bevisat och det är alla som känner till det det går inte att undanröja snningen. Jag är muslim också och tycker att det är hemskt hur muslimer behandlas i de olika arabiska länder speciellt kvinnor och att de inte har någon talan i saken över huvudtaget och att de behandlas som "slavar".
Någonting måste göras åt de här oskrivna lagarna och ge kvinnorna mera självständighet..
Mvh Emina
2010-12-29 23:05