Kejsarinnan Orkidé - Kinas sista kejsarinna

Författare: Anchee Min
Ämnesord: historia, kultur, spänning
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9146202544

Platsen är den mytomspunna Förbjudna Staden i Peking: ett gigantiskt muromgärdat område fyllt av luxuösa palats och överdådiga trädgårdar och bebott av tusentals konkubiner och eunucker. Året är 1851 och det är ingen lyckosam tid i riket. Kina har förorat opiumkriget mot Storbritannien, Qingdynastin vittrar sönder och hovet har förvandlats till en isolerad och paranoid plats.
Hit anländer den vackra men utfattiga Orkidé för att bli en av kejsarens hustrur. Dock inser hon snart att hon måste bli sin egen lyckas smed för att överleva det inferno av intriger och ränksmideri som hovet utgör. Efter att ha utbildat sig i konsten att tillfredsställa en man mutar hon sig in i den kejserliga sängkammaren och en passionerad kärlekshistoria tar sin början.
När Orkidé blir mor till härskarens enfödde son borde framtiden vara tryggad, men istället tvingas hon uppbåda all sin politiska skicklighet och list för att rädda sig och sitt barn undan den hätska maktkamp som bryter ut när kejsaren plötsligt dör. Efter en dramatisk palatskupp bestiger Orkidé tronen som förmyndarregent, men Kina är ett rike i sönderfall och snart står det klart att hon är den enda som förmår hålla det samman.

'Kejsarinnan Orkidé' är ett episkt storverk om den sista kejsarinnan i Kina vars historiska eftermäle systematiskt svärtats ned i hemlandet, där hon fortfarande betraktas som ondskan personifierad. Anchee Min berättar en betydligt mer nyanserad historia om en bräcklig men ytterst målmedveten kvinna vars främsta syfte inte är att klamra sig fast vid makten utan att bevara sin egen mänsklighet.
Medelbetyg: 3,8 (5 röster)
Bok recensioner av Kejsarinnan Orkidé - Kinas sista kejsarinna :
2006-10-17 15:38
Jag läste den här romanen efter att ha varit i Peking och i Förbjudna Staden, och där på en guidad rundtur fått höra deras syn på den sista kejsarinnan. Bilden som framställs i boken är något annorlunda, visst är hon beräknande även här, men här framställs bakgrunden till hennes handlanden troligtvis lite mer nyanserat.

Vi får följa den unga manchuriskan Orkidé på vandring mot Peking med sin mor och sina syskon efter att deras far har dött. Utfattiga bor de på nåder hos släktingar, men då mamman blir sjuk blir fattigdomen för stor, och Orkidé säljs som konkubin till kejsaren för att familjen ska kunna överleva. Orkidé inser snart att det som från utsidan framstått som himmelriket med all sin rikedom och prakt, är ett gytter av intriger och maktkamp, och döden hänger ständigt över den som i de övriga konkubinernas ögon har fördelar hos kejsaren. Orkidé lyckas nästla sig in i den kejserliga sängkammaren och vinner kejsarens hjärta, men hon får ständigt slåss för sin överlevnad. Den ständiga otryggheten och de eviga hoten gör henne hård och obarmhärtig, och när hon efter kejsarens död bestiger tronen som sin sons förmyndare ger hon ett hårt och obevekligt intryck. Bakom den oberörda fasaden ligger dock ständigt rädslan för sitt eget och sin sons liv.

Det här är en fasansfull beskrivning av livet i Förbjudna Staden, ett liv som man lätt förleds att tro vara ett liv i lyx och lättja. En grym inrättning där mänskligt liv inte har något större värde, inte ens kejsarens om han inte gör som han blir tillsagd, och där traditioner och yta är viktigare än allt annat. Det är en spännande och gripande historia, och ett mycket väl tecknat porträtt av en kvinna i maktens centrum. Vilken version som sedan är sann lär vi aldrig få veta, men jag har mina tvivel om den version som man serveras på plats i Förbjudna Staden...
2008-06-08 21:51
Verkligen tråkig bok. Det tog mig tre månader att komma igenom denna tunna bok. Tror att den däremot är bra om man varit på plats på dessa ställen som föregående recensent. Intressant då och då, men överlag inte alls värd att läsa.
2009-04-11 20:09
Jag tycker att den här boken är mycket värd att läsa. Jag har aldrig vart intresserad av Kina eller något sånt innan jag läste den här boken och jag fastnade snabbt. Den är spännande samtidigt som den är romantisk och sorgsen. Man lär sig mycket om hur dom förmodligen levde i Förbjudna Staden och jag vill gärna åka dit nu efter att ha läst boken om och om igen i något år.
2009-04-12 23:31
Kejsarinnan Orkide är en bok som går direkt in i hjärtat, man får följa Orkide från att hon är en normal Kinesisk flicka som genom ödets nyck blir utvald att bli en av kejsarens obetydliga hustru. Men palatset i förbjudna staden är ett ormbo fullt av intriger och dödlig fara. Gillar man historier om starka kvinnor så ska man absolut läsa denna bok.
2009-09-28 11:31
Underbart gripande bok om man är intresserad av Kinas historia.
Man får verkligen en bild av hur livet levdes i den förbjudna staden i det gamla Kina, åtminstonde under Quin dynastin. Livet var inte så enkelt som det kanske såg ut att ha varit.