Drömmen om Atlantis

Författare: David King
Ämnesord: krig, politik, religion, historia, kultur, vetenskap
ISBN: 9197526525

1679 framlade Olof Rudbeck de fantastiska resultaten av sin forskning för omvärlden. I den första volymen av Atland eller Manheim förklarade han stolt att han hade funnit Atlantis. Platsen för fyndet? Gamla Uppsala. Där hade han hittat ruinerna efter den mäktiga civilisation som lärda män ända sedan antiken sökt efter. Den var inte längre en försvunnen värld, den fanns runt omkring dem, i den svenska kulturen, som i allt väsentligt byggde på arvet från Atlantis.

Rudbecks teori låg väl i linje med det behov som vid tiden fanns att legitimera den svenska stormakten. Det mäktiga svenska riket behövde en historia att vara stolt över, en historia värdig en av Europas mest inflytelserika stater. Och Rudbeck var inte vilken galning som helst - han var rektor vid Uppsala universitet och en erkänd vetenskapsman. Många i den akademiska världen accepterade teorin men Rudbeck fick inte stå oemotsagd. Huruvida kritiken bottnade i vetenskaplig noggrannhet eller personlig rivalitet kan dock diskuteras. Men Rudbeck och ett antal anhängare vidhöll att han verkligen hade funnit Atlantis och att all kultur, världen över, hade sin grund i den svenska. Fram till sin död fortsatte Rudbeck att leta efter bevis på sin teori. Han genomsökte skrifterna, organiserade utgrävningar och öppnade gravar. Resultaten publicerade han i nya volymer, tills hans verk om Atlantis och mänsklighetens urhem kom att omfatta omkring tvåtusenfemhundra sidor.

I Drömmen om Atlantis berättar David King om Olof Rudbeck och hans maniska jakt efter den försvunna civilisationen. Rudbeck var på många sätt en briljant forskare och anatom och hade redan i tjugoårsåldern gjort sig ett namn som upptäckare av lymfkärlen. I Kings bok får vi följa Rudbecks frenetiska sökande efter Atlantis. Här visas med all önskvärd tydlighet att gränsen mellan genialitet och galenskap kan vara hårfin.

Drömmen om Atlantis är en spännande bok om en besatt människas jakt på det han uppfattade som sanningen.David Kingför skickligt läsaren genom Rudbecks märkliga föreställningsvärld och genom de mystiska dokument som denne åberopade i sin bevisföring. På samma sätt som med en deckare kan man inte lägga boken ifrån sig förrän gåtan fått sin lösning, trots att man redan känner slutet.

Bok recensioner av Drömmen om Atlantis :
2006-08-29 22:20
Olof Rudbeck (Olaus Rudbeckius) började som anatom och skapade Gustavianum. Gustavianum är en av Uppsalas mest kända byggnader. Den har en stor äppelformad kupol med en krans av fönster så att det amfiteaterformade rummet under belyses maximalt effektivt. I detta rum ägnade sig de lärde åt att sprätta upp (oftast döda) människor inför en häpen publik. Inte konstigt att det kallades anatomisk teater!
Den mest briljante av dessa lärde karvare var alltså Rudbeck och han var den förste som karvade fram lymfkärlen och talade om vad de var bra för. På samma sätt som han förr blottlade likens inre sanningar med ett enkelt skalpellsnitt skulle han avslöja sanningen om Sveriges forntid. På omslaget på sin bok Atland (+ en mycket lång titel, vanligen kallas boken Atlantican) visar han sig själv utföra ett anatomiskt snitt i Sverige inför antikens häpne lärde. Sanningen var ingen mindre än den, att Sverige var Atlantis.
Min farfar som liksom jag hette Axel Nelson, gav på 1950-talet ut ett nytryck av detta verk. Det är i flera stora delar på sammanlagt flera tusen sidor och med många illustrationer. En maffig samling tjocka stora luntor. Allt för att bevisa att Sverige var Atlantis, folkens och språkens urhem. Låter det knasigt? Inte värre än hans samtida. Även Newton hade skallen full av "New-age-Mumbo-Jumbo-tokerier" och det hade även Linnè och alla andra lärde på den tiden. Inte nog med det, själva centrum för detta urhem råkade vara Uppsala. Lite mindre stolligt men i princip likartat har historiker ända tills helt nyligen hävdat att Sveriges urhem låg i dessa trakter och de som förespråkade andra åsikter i teve blev ännu för 20 år sen fällda i Radionämnden! Men detta tas inte upp i Kings bok. Istället är det en lovsång till den geniale svensken och det gör att denna amerikanska biografi över en av våra briljantaste och galnaste hjärnor blir lite enahanda. Men boken är rappt skriven och lättläst som en Widding-bok och den rymmer en del ofrivillig komik. Så den rekommenderas, men den är inget mästerverk.
Det är ändå rätt lustigt att en gammal saga som refereras av Platon har givit upphov till så mycket tokerier om UFOn, New Age, blodsmystik och galen nationalism! Tänk om folk hade lagt ner lika mycket möda på att leta reda på häxans hus i Hans och Greta eller på Kurrekurredutt-ön i Pippi i Söderhavet!

"

Skriv egen bokrecension till Drömmen om Atlantis
Skönheten i kaos