De hängdas evangelium

Författare: Robert Karjel
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9170013624

Spänning:  3
Sorglig:  1

Journalisten Henry Müller blir ombedd att skriva en nekrolog över en gammal skolkamrat som tagit livet av sig. Dessutom får veta att den avlidne har adresserat ett självmordsbrev till honom. Problemet är bara att Henry inte alls kan minnas kamraten.

Snart hör polisen av sig. Den döde mannen hade tydligen haft kontakt med en katolsk munk, som nu också hittats död, hängande i sin egen takkrona. När Müller en kväll blir överfallen och misshandlad förstår han att han dragits in i ett farligt spel. Det verkar ha att göra med de tvåtusen år gamla brev som återfunnits i Paris. I breven beskrivs ett antal skrifter författade av en hittills okänd följeslagare till Jesus- ett femte evangelium ...

Medelbetyg: 3,6 (5 röster)

Bok recensioner av De hängdas evangelium :

ElinLeticia 2006-06-07 21:05
De hängdas evangelium" har något oväntat över sig. Egentligen är ju historien spåningar i samma anda som "Da Vincikoden" med gastkramande konspirationsteorier rörande den bibliska historiens utformande av kyrkan. Men författaren till denna bok lyckas ändå sätta egen prägel på historien och ge den sådan driv att jag har svårt att lägga den ifrån mig. Från teologin känner man igen många av de detaljer som Karjel baserar boken på, gnosticism, q-källan och de koptiska dokument som grävdes ner i Nag Hammadi för att hittas under 40-talet. Dessa dokument har förändrat vår syn på den bibliska historien, men kanske inte i så stor mån som de "borde" gjort, varför konspirationsteorierna inte är helt hämtade ur tomma luften. Lika starkt sprängstoft som i "Da Vincikoden"s feministiska material erbjuder dock inte "De hängdas evangelium", författaren nöjer sig med att beskriva hur ett ursprungligt evangelie göms undan och avslöjar inget om hur detta evangelie egentligen var utformat. Detta tycker jag är till författarens gagn, eftersom ett avslöjande kunde varit att "visa monstret i skräckfilmen", tagit bort en del av läsarens egna fantasi runt nämnda ämne. Boken är skriven i Jag-form och har ibland en liten Filmnoir känsla, eller Mike Hammer om man nu vill vara lite lustig...

Jag tycker dock att "De hängdas evangelium" mest är läsvärd för att författaren inte gör anspråk om att uppenbara några gömda sanningar mer än att kyrkan försöker gömma undan de dokument som gör anspråk om att föra fram en annan kristendom än den vi lär i Nya Testamentet, (vilket på sätt och vis känns ganska självklart eftersom kyrkan alltid har tvingats välja spår för att kunna hålla sin lära ren och överskådlig). Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Karjel. Denna bok får en svag fyra.

Sanne 2006-10-16 13:45
Den här boken är välskriven och har ett bra språk och berättelsen har ett flyt som fångar. Själva upplägget känns för mig dock mycket som ett försök att göra en svensk version av Da Vinci-koden. Hade den kommit före Browns bästsäljare hade den säkert gjort större intryck på mig, för historien har intressanta vinklingar och funderingar på kyrkans undangömmande av vissa evangelier. Jag ser däremot fram emot att få läsa mer av Karjel, för den här boken ger trots allt mersmak.

tekoppen 2008-02-17 12:57
En tätt och spänande historia, men vart lite seg på slutet.

gun 2014-04-03 11:24