Författare: Tyrone Martinsson
Ämnesord: historia, kärlek, spänning, vetenskap
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9185057606

Spänning:  5
Sorglig:  5

Den 11 juli 1897 inledde S.A. Andrée sin världsberömda färd mot Nordpolen i luftballongen Örnen. Med på färden fanns ingenjör Knut Fraenkel samt fysikern och fotografen Nils Strindberg. Deras spektakulära färd kantades av problem redan från början och efter bara några dagar kraschade ballongen. De tre ballongfararna tvingades försöka ta sig tillbaka. Det blev en kamp på liv och död.
Andrée dokumenterade vandringen genom att skriva om den i sin dagbok. Nils Strindberg fotograferade den. Alla tre i expeditionen omkom av de umbäranden de utsattes för. Deras kvarlevor hittades först 1930 av en norsk expedition. De fann även Strindbergs foton och Andrées dagbok.
Tyrone Martinssons bok handlar om fotografen Nils Strindberg. Med hjälp av hans fascinerande fotografier, gamla brev och dagböcker tecknar författaren ett nyanserat porträtt av den relativt okände fotografen. Fram träder bilden av en ung man som i vetenskapens och nationens tjänst ger sig ut på det farofyllda uppdraget. Hans inledande entusiasm inför det stora äventyret dämpas av en himlastormande förälskelse i en kvinna vid namn Anna Charlier.
Detta är en oerhört gripande berättelse. Den unge Nils tvingas kämpa för sitt liv mot en övermäktig natur. Under tiden blir hans livs kärlek Anna sjuk av längtan och oro. Nils Strindberg är dessutom en fantastiskt vacker bok: rikt illustrerad där flertalet bilder är tagna av Nils själv. Många av bilderna har tidigare aldrig visats för en större allmänhet.
Tyrone Martinsson är fil dr vid University of Westminster i London. Han arbetar med visuell kultur och nya medier på högskolan i Skövde.

Bok recensioner av Nils Strindberg :

poby 2006-05-12 18:16
Nils Strindberg var en av de 3 män, som år 1897 försökte nå nordpolen med luftballong. Det var egentligen en helt vansinnig idé, och de kraschade på isen ett par dagar efter start. De 3 klarade sig ett par månader på isen, innan de dukade under för köld och annat. 1930 hittade man resterna från deras läger. Dagböcker fanns kvar, film i en kamera gick att framkalla. En helt otrolig historia kom till världens kännedom. Nils Strindberg var den yngste av männen. Han var bl a expeditionens fotograf.
Resan är tidigare skildrad med utgångspunkt från Andrées dagböcker. André var gruppens ledare. Martinsson gör nu en mycket ömsint skildring av Strindbergs del av expeditionen. Författaren har grävt djupt i offentliga och privata arkiv. Vi får följa Strindbergs uppväxt, hans stora kärlek Anna Charlier, hans beslut att följa med André och ta del av hans funderingar under färden och framför allt ta del av hans fantastiska foto.
Visserligen har jag läst det mesta innan, men boken är lättläst och noggrant gjord och ger Nils Strindberg en rättmätig plats i historien.

Skriv egen bokrecension till Nils Strindberg