Originaltitel: Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief
Författare: Rick Riordan
Genre: Ungdom
Ämnesord: krig, humor, spänning, ungdom, grekisk mytologi
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9163857219

Om du känner igen dig själv i den här berättelsen så sluta genast läsa. Du kan vara en av oss. och när du väl vet om det, så är det bara en tidsfråga innan de upptäcker dig och börjar jaga dig. Kom inte och säg att jag inte varnade dig.
/Percy Jackson

Percy Jackson har ADHD och dyslexi, och han vet mycket väl att hans verklighetsuppfattning inte är som alla andras. Men det som händer honom när skolan är på studiebesök i New York… det är bara för mycket! Plötsligt förvandlas han elaka mattelärare till ett monster, ett riktigt monster som inte vill annat än att ta livet av honom. Bokstavligen!

Snart börjar andra oförklarliga saker att hända honom, och till sist måste hans mamma berätta sanningen. Sanningen om vem hans far egentligen är: Och Percy upptäcker att han inte är ensam om att se världen på ett annorlunda sätt. Han är född till hjälte – och den ende som kan rädda Jorden undan ett krig värre än alla tidigare.

''Snälla ni'', sa jag, ''vad är det här för ställe? Vad gör jag här? Mr Brun – Keiron – varför tog ni anställning vid Yancy bara för att undervisa mig?''
Mr D fnös. ''Det undrade jag också.''

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 3,73 (11 röster)
Bok recensioner av Percy Jackson - född till hjälte :
2005-11-08 12:21
Percy Jackson är en unge som alltid råkar illa ut och måste byta skola varje år (i och med att han relegeras). Nu är han tolv år och går i en internatskola för problembarn.

Där har han en latinlärare, Brunner, som verkar vara extra mån om att just Percy ska lära sig allt om gudar och händelser i grekiska mytologin.

Efter en serie av underliga händelser; som att Percys mattelärare förvandlas till ett monster och att han hör Brunner och hans klasskamrat, Grover, ha ett hemligt samtal om honom får han veta sanningen: han är en halvgud. Ett halvblod som många är ute efter.

Som tur finns det en säker plats för honom: halvblodslägret. Ett ställe där barn till grekiska gudar tränas upp till att bli hjältar. Percys latinlärare visar sig vara den legendariske kentauren Keiron, som jobbar på lägret.

Efter en kort vistelse i lägret får Percy ett uppdrag: ta sig till underjorden och hämta tillbaka Zeus åskvigg vilken Hades anklagas för att ha stulit. Om Zeus inte får tillbaka den kommer ett stort krig att utbryta.

Percy ger sig av med Grover (som visats sig vara en satyr, halvget) och hans nyfunna vän Annabeth.

Under resans gång börjar de misstänka att det kanske inte är Hades som tagit blixtvapnet, utan någon annan som ser många fördelar i att starta ett krig.

Den här boken är en blandning mellan Harry Potter och Artemis Fowl. Den här mixningen är inte särskild lyckad. Författaren vill inte att det ska vara något tvivel om att Percy är en hjälte; i varje kapitel hamnar han i någon situation där han är så ädel och räddar andra o s v.
Mellan alla dessa ”hjältedåd” lägger författaren in några kassa skämt, oftast med fokus på halvgeten Grover.
Boken är inte heller något försök till att uppmuntra personer med ADHD eller dyslexi, som Percy har, utan dyslexin förklaras med att hans ögon är gjorda för att läsa gammalgrekiska, och ADHD är en bieffekt för att han uppfattar ALLT, även det som vanliga människor har svårt för att se.
Egentligen är den här boken riktigt ruggig, men mitt intresse för grekisk mytologi höjer betyget.
Varför finns den här boken egentligen? Antagligen för att passa på och tjäna lite egna pengar nu när Harry Potter är så populär.

2007-12-21 14:19
När jag läste den här bokserien första gången råkade jag börja med bok två- Percy Jackson och Monsterhavet. JJag hade gått förbi den i biblioteket flera gånger men så tog jag chansen och läste på baksidan. Från början fattade jag ingenting, vadå Posiedon, Athena och Keiron ? Men efter några sidor var dom som att boken hade förttrollat mig, jag kunde inte sluta läsa den! Att beskriva känslan när man läser böckerna om Percy Jackson går inte, för det är en sån känsla som får hela kroppen att bubbla av spänning och glädje, att man vill gå ut dit och ryckas med av all spänning. När jag hade läst som två första böckerna så vill jag så klart ha den tredje, jag kunde inte vänta en minut till. Men så hade den ju inte ens kommit ut, jag blev så frustrerad! Jag ställde mig på knappen till reservation för att komma på en bra plats och vad hamnade jag på ? Jo, 23:e plats! Boken kom ut i ungefär augusti och jag har läst den nu i slutet av december, ett halvår senare! Varje dag under den här tiden har jag gått till bibblan varje dag, kollat mejlen och brevlådan för att se om den har kommit, drömt om vad som händer och längtat så förtvivlat mycket efter att få läsa den. Jag läste ut boken som är på ungefär 400 sidor på en dag, jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Nu har jag läst den också, kan fyran komma ut snart ? Som sagt, att läsa om Percy Jackson är som att leva i din bästa dröm förevigt, för känslan efter boken håller sig kvar föralltid. Jag visste inte ett smakc om grekisk mytologi, förutom Zeus och Hades från den tecknade filmen Herkules, nu vill jag bara lära mig mer och mer. Jag lånar nya böcker hela tiden som handlar om den grekiska mytologin och önskar mig även en resa till Grekland för att få uppleva allt på en närmare plats. Så med andra ord, dom här böckerna är något bland det viktigaste i mitt liv, dem får mig att må bra och bli glad. Dom innehåller så mycket humor att jag kan ligga och skratta i en kvart efter varje skämt, så mycket spänning och sorg att jag kan gråta flera sidor när det går dåligt för halvbloden eller gudarna. Så tack, Percy Jackson och Rick Riordan som skrivit böckerna för att ni finns, ni gör världen till en plats att kunna leva på. Tack.
2008-04-29 18:45
När jag arbetade med mitt projektarbete i gymnasiet, kom jag in på Percy Jackson (då mitt arbete handlade om myter i dagens litteratur och film från antikens grekland) och vad ska jag säga? Jag fastnade. Skulle från början bara bläddra igenom för att se om boken hade något av användning för arbetet - men jag fastnade. På en kväll läste jag ut boken.

Böckerna om Percy Jackson handlar om något som kan ses som en dröm för oss mytologiintresserade, en historia där gudarna fortfarande finns i vårt samhälle. Det är fantastiskt. Magnifikt. Det är helt enkelt en perfekt bok.

Rick Riordan lyckas trots att han valt att skriva boken i jag-form (något jag annars inte hurrar över) och han har ett speciellt språk som andra författare saknar, hans böcker har en humor som man inte alls kan hitta på andra ställen. Hans böcker är mindre mästerverk som borde uppmärksammas mer. De kan locka folk i alla åldrar, där är de lika Harry Potter - även fast den sägs vara barnbok kan den locka läsare ända upp i 20-årsåldern (jag och mina Percy jackson-fans till vänner är alla runt 20).

Jag vet inte vad jag ska skriva mer. Detta är en så otroligt underbar bok. Läs den!
2009-10-02 15:37
Boken var inte alls som jag förväntat mig, den var bättre. Fantasifull och rolig!
2010-02-21 20:12
Recension: Percy Jackson – Född till Hjälte
(finns också på engelska som heter Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief)

Boken heter Percy Jackson – Född till Hjälte jag tro att författaren kom på namnet, var för att Percy fick veta att han var en halv gud (halv gud = en förälder är en gud och den andre är en människa). Boken är i nutid men med grekisk mytologi och det känns som en historisk roman men det är egentligen ett äventyr och fantasi. Boken kom ut den 28 juni 2005 inbunden, 21 mars, 2006 som pocket.
Det var Rick Riordan som skrev boken och han var född den 5 juni, 1964 i San Antonio, Texas. Han tog examen från University of Texas i Austin där han läste engelska och historia. För femton år undervisade han i offentliga och privata skolor i Kalifornien och i San Antonio. Han tilldelades Saint Mary's Hall's första Master Teacher Award 2002. Han är också en prisbelönt deckarförfattare. Hans Percy Jackson och olympiske serien har en tolvårig pojke som upptäcker att han är den moderna son till en antik grekisk gud. Filmrättigheterna har köpts av Twentieth Century Fox och en långfilm är under utveckling. Filmen kommer att släppas den 24 februari 2010 här i Sverige. Rick bor i San Antonio med sin fru och deras två söner. Nyligen har Rick förklarat att han arbetar på en ny serie baserad på den egyptiska Pantheon, som sedan visade sig vara Kane Chronicles, med den första boken, Röda Pyramid saka släppas 4 maj, 2010.

Percy Jackson
Percy är tolv år och är inte som vanliga barn för att han har ADHD och dyslexi. Percy har svart hår och har blå ögon. Har jogging byxor och en t tröja. Det var det han tänkte att han var men en hemsk dag när han var på en utflykt till ett museum där de tittade på en utställning av det antika grekland. När det var lunch så sa en tjej som han hattade sa att Percy hade knuffat henne i fontänen så blev han i problem. Sen skulle läraren säja till honom men i stället så förvandlade hon till en furier som tänkte döda honom. Senare så upptäckter han att han var sonen av Poseidon.

Annabeth Chase
Annabeth är 12 år och har långt blont hår som är lockigt. Hon har också ADHD och dyslexi. Annabeth är intresserade i arkitektur. Hennes pappa är en dödlig som heter Frederick Chase medan hennes mor är den grekiska gudinnan Athena. Hon kom till halvblodslägret när hon var 7 år gammal med Luke Castellan (son av Hermes), Thalia Grace (dotter av Zeus) och Grover Underwood (en stayr hälften man hälften get). Men Thalia offrade sig själv till att rädda lägret.

Grover Underwood
Han är en satyr (hälften man och hälften get från den grekiska mytologin som är följer till Pan och framför allt Dionysos). Han använder falska fötter för att han vill se ut som en människa. Hornen är vanligtvis dolda av hans lockigt brunt hår (även om de till slut blir för lång att han måste gömma dem) och ibland en orange rasta mössa. Även om han är 32, han är likvärdigt med en sexton åringar människor eftersom satyrer mogen hälften så snabbt som människor gör. Grover vill var den första satyr som hittar Pan satyrernas gud. Han är lite feg och kan bli rätt så rädd snabbt men försöker alltid att hjälpa sina vänner. Grover älskar naturen mycket och hatar föroreningar och jägare.

Boken handlar on att Percy Jackson får veta att han är sonen av Poseidon. Också att hela den grekiska civilisationen har flyttat till America. Det börjar att Percy träffar en furier som var hans matte lärare. Men han lyckades att döda henne med ett svärd som han hade fått av sin latin lärare. När furien var borta så var hans lärare också. Han hade bara en kompis som hette Grover. I slutet av terminen så fick han inte komma tillbaka. På vägen hem så kom Grover med på bussen till New York. När Percy kom hem så fann han bara sin styvpappa(som han hatade) som var mitt i en poker spel. När hans mamma kom hem sa hon att bara dom två skulle till stranden där hon träffade hans pappa. Men allt är inte som det är för att den natten så kom Grover men han var inte mäsklig. Han var hälften get och hälften man. Men sen kom det en ljud som skrämde dom. Så alla tre gick sprang in i bilen och körde i väg och började närma en kulle. Men bilen fastnade i en bog så dom sprang ut ur bilen och Percy såg att det var en minotaur som jagade dom tills dom var nära kullen så fick minotauren Percys mamma och hon blev till gyllene damm. Sen dödade Percy monstret av att dra av ett av hornen. Men sen var allt svart och sen var han i en sjuk stuga och såg en tjej som hade blont hår och som gav honom ambrosia(gudarnas mat eller dryck). Senare i boken så upptäckter han att han är sonen av Poseidon och sen fick han ett uppdrag att hitta Zeus huvudbolt för sommarsolståndet, anas skulle det var krig mellan gudarna (Poseidon mot Zeus) för att Zeus trodde att det var hans bror som tog den bara för att då Percy kom. Percy tog med Grover och flickan som han hade set första dagen (Annabeth).

Min favorit bit i boken var då när Percy för första gången lekte erövra flagan för det var häftigt hur han stred och när han var i undervärlden. För att det var häftigare och roligt när Annabeth lekte med Cerberus.
Texten var en bit lätt för att där fanns inte många svåra ord som den engelska boken.
Jag tyckte att det rolig och spännande. För att det var mycket som hände och det fanns strider mot MONSTER. Det var roligt bara för av skämten som de sa, men mest var för av vad Annabeth kallade Percy (sjögräshjärna). Boken passar för tio åringar upp. För att det finns några svåra ord som barn under tio kanske inte vet.
Jag ger boken fem stjärnor av fem för att jag tyckte det var JÄTTEBRA.

Missa inte filmen “Percy Jackson & the Olympians the Lightning Thief”!!!!!

2010-03-08 19:21
Ja, den är ju väldigt bra, men inte jämfört med tvåan och trean. Jag längtar tills jag får se filmen som nyss har haft premiär!

I love this book!
2012-02-08 04:23
Välskriven historia som aldrig blir tråkig. Gillar man ungdomsfantasy är denna bok om Percy Jackson och de grekiska gudarna ett måste.
2012-06-21 13:41
Wow... Jag trodde verkligen inte att det här var min typ av bok. Helt för mycket "fighter" och konstiga monster som egentligen inte alls är något jag tycker om. Men ändå gillar jag den verkligen.
Jag tycker om karaktärerna, som känns väldigt verkliga (trots att de är halvgudar så är de inte otroligt fantastiska och Edward Cullen-aktiga), de har mycket personlighet och jag bryr mig om dem och vill veta hur det ska gå för dem.

Språket är lättillgängligt utan att vara löjligt eller överdrivet lättläst.
Jag tycker att historien stundtals blir lite överdriven och ibland blir det lite mycket monster som anfaller, men det här är en bok som jag blir på bra humör av att läsa. Den är spännande och rolig och jag vill hela tiden veta vad som ska hända härnäst.

"

Skriv egen bokrecension till Percy Jackson - född till hjälte
Vindens hemlighet