Borta med vinden

Författare: Margaret Mitchell
Ämnesord: krig, historia, kärlek
Utgivningsår: 1936
ISBN: 9113018728

Borta med vinden är romanen om den sköna och viljestarka Scarlett O´hara och hennes dramatiska liv under de år då inbördeskriget sveper över amerikanska Södern. Hon upplever en stor besvikelse när den aristokratiske Ashley Wilkes inte besvarar hennes ömma känslor, utan gifter sig med en annan. Men snart rycks hon med av en hetare kärlek: Rhett Butler. Med honom förenas Scarlett i en ödesgemenskap, och när kriger bryter ut kastar hon sig in i kampen för arr rädda släktgodset Tara undan förintelse i den bittra striden mellan nord och syd.
Medelbetyg: 4,58 (24 röster)
Bok recensioner av Borta med vinden :
2003-12-17 16:48
Otroligt tråkig innan man kom in i handlingen... sen kunde jag dock inte lägga den ifrån mig....
2004-04-22 11:24
I was absorbed by this book! Ja va borta med vinden! Faktiskt. Ja kunde bara int sluta läsa, o på natten drömde jag om den. En jätte bra bok alltså. Kärlekshistorian är ju, jaa... romatisk, med många fantastiska vändningar, och slutet blev inte som jag hade tänkt mig, vilket kan vara rolit för omväxlingens skull. Dessutom var det intressant att läsa om det amerikanska inbördeskriget. Det enda problemet är att man blir lite "yankees are bad, yankees are bad". Boken lyckades övertyga (naiva) mig om det. Nå ja vet nog att boken inte har nån objektiv syn på saken. Men det är en synvinkel, men man får inte glömma att det inte är den enda.
2004-12-09 13:08
Den här boken är verkligen fantastisk! Scarlett är verkligen en klockren karaktär (som jag dessvärre känner igen mig i ganska ofta i boken ^^) och det händer helatiden någonting nytt i boken. Hade man placerat bokens huvudhandling i en annan tidsålder hade det blivit trist, men eftersom det hela tiden händer så mycket saker runt omkring kan det driva boken framåt och det blir aldrig tråkigt. Att boken är en aning (läs: ganska rejält) partisk är ingenting jag stör mig på, tvärtom är det ganska intressant att läsa hur enkelt det är att på ett trovärdigt sätt framställa den ena sidan som god och den andra som ond.
2006-06-28 22:43
Denna klassiker är underbar! Scarlett är helt fantastisk även om hon skulle vara en mardröm att behöva ha att göra med i verkligheten... Svängningarna hit och dit mellan henne och Rhett gör mig frustrerad och jag älskar det! Finns några avsnitt i boken som jag kan läsa om och om igen. T.ex. det med Scarlett i trappan.
2006-08-02 16:16
Även om det var ett tag sedan jag läste den här så minns jag tydligt att snabbt kom in i den och gillade den hela boken igenom.
2006-11-12 09:26
Unga Scarlett O´Hara, i början så dumdristig, och mot slutet vill man bara gråta... Jag älskade boken, läste de sista 400 sidorna i sträck instängd på mitt rum, den första bok jag varit RIKTIGT fast i.
Och så sorglig också, slutet var lite irriterande, eftersom man inte fick veta vad som hände...
2006-12-26 17:16
Detta är en klassiker som jag varmt rekommenderar. Det är en fängslande historia och man lär sig en hel del om det amerikanska inbördeskriget. För första gången fick jag t ex en logisk förklaring till hur Ku Klux Klan uppstod (fast det var ju bara en parentes i berättelsen). Det finns mycket att säga om denna bok, jag nöjer mig med att säga: läs den!
2007-02-18 14:25
Det finns ingen bättre och mer fängslande bok än Borta med vinden! När man väl satt den i sina händer håller man den hårt tills sista sidan. Man rycks med av Scarletts naiva och egoistiska sätt, och undrar när hon själv ska inse att drömmen om Ashley Wilkes aldrig varit sann, och att hennes riktiga kärlek och lycka ligger hos kapten Rhett Butler... Men detta inser hon dock lite försent, men "imorgon är åter en ny dag", och hon lyckas fånga Rhett igen. (I en annan bok vid namn "Scarlett")

Detta är romanernas roman! Läs den om du inte redan gjort det...
2008-01-04 18:51
Måste läsas av vem det månne vara som påstår sig älska böcker.
2008-05-22 23:12
Romantisk och kul när de träter med varandra. En bortskämd sydstatar tje som kan ha det tufft.
2009-04-08 10:13
Den är förvånansvärt lättläst! Jag fastnade i den redan från första sidan och kunde knappt lägga ifrån mig den. Jag ville hela tiden läsa! Jag trodde att den skulle vara lite trög med tanke på att den är så lång, men för mig blev den aldrig långtråkig. Den är, som många skrivit, väldigt vinklad. Och jag tycker att den nästan är otäckt rasistisk ibland. Inte heller visste jag att Ashley Wilkes och Frank Kennedy var med i Ku Klux Klan! Man får helt enkelt ta vissa saker med ro.
Scarlett O'Hara fascinerar mig, liksom hela den här berättelsen gör. Mycket bra bok!
2009-09-04 08:58
Läs den!
Boken har ALLT!
Om den är "partisk", so what! Den är skriven av en amerikansk dam som är född och uppvuxen i sydstaterna och som fått uppfattningar och värderingar med modersmjölken. "Borta med vinden" är inte skriven för att vara politiskt korrekt, utan för att återge ett drama som involverar ett stort galleri människor och det lyckas Margaret Mitchell göra med den äran!
Spänning, dramatik, romantik, humor, sorg OCH historia (låt vara något ensidigt beskriven) i en och samma fängslande roman! Fantastiskt!
Det är denna bok jag alltid återkommer till när jag har "boktorka", för den är ALLTID läsvärd och man hittar oavbrutet nya små detaljer, intriger!
2009-11-24 21:21
Min favoritbok!
2010-07-18 18:41
Kan åter börja fungra normalt nu när den är utläst efter att ha varit helt okontaktbar under två veckors tid då jag varit helt uppslukad av boken.
2010-08-17 11:42
Kunde inte sluta läsa denna bok
2010-08-17 13:43
"Borta med vinden" är sagan om den bortskämda,vackra och mycket driftiga sydstatsbellen Scarlett som väcker kvinnors avund och mäns åtrå.Med sin familj lever hon på godset Tara i Georgia och hon är mycket förälskad i Ashley Wilkes som är så gott som den ende man som inte är intresserad av henne.Hela hennes värld består innan kriget bryter ut av baler,grillfester och uppvaktningar,och när kriget kommer slås hela den världen i spillror
Ashley gifter sig strax innan han kallas in i krigstjänst med sin godhjärtade(närmast helgonlika faktiskt)kusin Melanie som kommer att försvara Scarlett i vått och torrt då Scarlett blir Melanies svägerska genom att(enbart för att hämnas på Ashley)gifta sig med Ashleys bror Charles.Charles dör i kriget och Scarlett blir en ung,men inte särskilt ledsen,änka.

Att gifta sig till pengar upptäcker Scarlett snart fördelarna med,i synnerhet när godset Tara är i fara.Tills hon möter Rhett Butler,en charmerande och förmögen ravaillac som gång på gång ser igenom Scarletts fasad och intentioner,han förstår henne,tack vare att de är så lika.
Boken igenom förblir Melanie Wilkes Scarletts trogna bundsförvant och försvarare när Scarlett förargar andra,kanske mest för att Melanie väljer att alltid se det goda i människor.
Historien skulle kunnat bli av enklaste tantsnusknatur,istället är den oerhört fängslande,vilket ju många här redan bekräftar."Partiskheten" kan man gott ha överseende med eftersom den faktiskt är skriven av en kvinna som själv växt upp i södern och man dessutom gott kan tänka på att segraren skriver historien likväl som att den utspelar sig i en helt annan tid.När man läser "Borta med vinden" bör man faktiskt slå bort alla tankar och värderingar på vilken sida som var god respektive ond under Amerikanska inbördeskriget.
Se även filmen,ni som inte gjort det.Den är väldigt vacker(inte minst tack vare den vackra Vivien Leigh) och avancerad tekniskt för sin tid(1939).
2011-01-25 23:05
Borta med vinden är en romantisk roman om den vackra och viljestarka Scarlett O`hara.
2011-08-21 22:18
Boken som sådan fastnade jag inte i från början men däremot gjorde jag det i Scarlett O'Hara. Den karaktären är inte lätt att glömma och jag tycker så mycket om att få följa hennes personlighet förändras. Läs de sista sidorna i lugn och ro. Slutet var på något konstigt sätt det som gjorde boken riktigt bra.
2011-08-30 09:12
Jag har läst Borta med vinden många gånger, första gången i tonåren och några gånger i vuxen ålder, den är och kommer förbli en favorit.
Borta med Vinden innehåller allt en bra roman ska ha, det är ett litterärt mästerverk som lämnar djupa spår hos läsaren.