Dikter 1945-2002

Författare: Wislawa Szymborska
Genre: Poesi/Lyrik
Ämnesord: filosofi, depression, krig, politik, mord, humor, religion, natur, historia, kärlek, kultur, framtid
ISBN: 9189611047

En samlingsvolym med större delen av Wislawa Szymborskas produktion sedan debuten 1945. Urvalet är gjort av Anders Bodegård i samråd med Wislawa Szymborska. Boken innehåller i stort sett alla hennes tidigare utgivna dikter samt diktsamlingen Stunden som kom ut i Polen hösten 2002.
Szymborska är samtalets poet: hon vill att man ska lyssna, förstå vad hon menar och svara själv. Samtidigt är hon en sorts illusionist. Genom att vända vår blick får hon oss att se sakerna från nytt håll, hon trollar på sitt eget diskreta vis. Hennes dikter känns igen direkt: på anslaget, tonen och sättet att behandla ämnet: ett per dikt. Hon är kanske den mest sparsmakade Nobelpristagaren: knappt 200 dikter på femtio år. Varje läsare hittar sina favoriter bland dem.
Bok recensioner av Dikter 1945-2002 :
2005-07-11 14:45
”Dikter 1945-2002” innehåller allt som allt 202 dikter från den polska nobelpristagerskans Wislawa Szymborskas mångåriga författarskap. De flesta av dikterna är ganska omfångsrika (längre än en sida) men fördenskull inte särskilt snärjiga eller svårbegripliga. Jag tycker istället att Szymborskas poem kännetecknas av en avundsvärd direkthet; budskap som utan onödiga omvägar når fram till läsaren. Innehållsmässigt utgörs denna samlingsvolym av ett rikligt hopkok av uttryckssätt på det sätt att komposition såväl som perspektiv och teman varierar högst betänkligt. Mycket av materialet påminner om det som jag läst av Nelly Sachs även om Szymborskas alster riktar sig till en bredare publik. Trots att jag inte på långa vägar kan kalla mig för lyrikexpert tycker jag mig ändå se en förändring i Szymborskas dikter över tiden. Och en förändring i positiv riktning - de nyare dikterna är nämligen uteslutande fantastiska.

”Allt-
ett uppblåst och oförskämt ord.
Det borde skrivas med citattecken.