Kreativ Intelligens

Författare: Tony Buzan
Ämnesord: filosofi, vetenskap
ISBN: 9177386213

Kreativitet är så mycket mer än förmågan att måla en tavla eller spela ett instrument. Tony Buzan, internationell föreläsare och författare till flera böcker om hjärnan, visar här hur vi kan öka vår kreativa intelligens. Med geniala förebilder som Leonardo, Shakespeare och Beatles, och med hjälp av sin berömda Mindmap-teknik, visar Buzan på sätt att finna ovanliga och originella idéer, och hur vi kan lära oss att använda flera av våra sinnen. En mängd nya intressanta fakta och övningar hjälper oss att utveckla vår egen inneboende kreativitet.

Bok recensioner av Kreativ Intelligens :
2005-04-12 18:28
Tony Buzan är upphovsmannen till den så kända anteckningsmetoden "mind maps", i boken Kreativ Intelligens använder hans sig av metoden i syfte att strukturera upp sitt kreativa tänkande. Han tar även upp "nya" rön kring hur hjärnan arbetar och vad kreativitet egentligen är.

Ska jag vara ärlig ansåg jag de första kapitlena var de mest lärorika, jag har tidigare haft (säkerligen som så många andra) haft föreställningen att hjärnans halvor jobbar (Mer eller mindre separat) men i själva verket funkar de som bäst när den ena jobbar i samverkan med den andra. Den högra halvan är de "konstnärliga" förmågerna sitter dvs. det är den sidan som är mest aktiv när man exempelvis målar, sjunger, skriver, spelar instrument osv. Vad som var nytt och som han på ett bra sätt tar upp är att den ena halvan klarar sig ganska dåligt utan den andra, som exempel tog han kända personligheter (både kultur och vetenskapspersonligheter) och beskrev hur deras framsteg till mångt om mycket var ett tecken på halvornas samverkan. Bethoven fanns i ett av exemplena, hade han inte haft förmågan att skriva ner sina melodier i system dvs noter och liknande hade varken hans musik blivit lika genial eller för den delen varit bevarad, han behövde inte vara på plats för att det skulle låta bra utan han antecknade hur melodin skulle utföras och andra kunde läsa sig till hur stycket skulle spelas.

Jag fann dessa delarna högst intressanta men när boken övergick till någon självhjälpshistoria tröttnade jag ganska snabbt. Jag har tagit fasta på en del men då jag är väldigt kreativ som jag är blev de avslutande kapitlena en rätt så dryg transportsträcka. För övrig är boken väldigt enkelt skriven och den tar upp många bra och praktiska exempel på hur den kreativa intelligensen ska utvecklas på bästa möjliga sätt. För de som inte har några större kunskaper inom området kan jag rekomendera den varmt, mitt personliga betyg blir en 3 men för er som känner er vilsna och inte har förmågan att projicera er kreativitet på de sätt ni egentligen vill är den ett absolut nöje. Mycket nöje.

"

Skriv egen bokrecension till Kreativ Intelligens
Skönheten i kaos