Dimdans

Författare: Malin Hedin
Utgivningsår: 2023
ISBN: 9789113125152

Maria, en ung och levnadsglad kvinna, försvinner efter en midsommarfest 1983. Därefter börjar sammanhållningen i den lilla byn i Dalarna sakta falla samman. En del menar att Maria helt enkelt gett sig av, trots att hennes lilla dotter lämnats ensam kvar.

Marias mamma Greta vägrar tro att dottern har lämnat byn frivilligt. Hon börjar vandra för att finna Maria och hon kommer inte att ge upp förrän hon har gjort det. Men kanske finns det de i byn som inte vill att hon lyckas.

Dimdans är Malin Hedins tredje bok, en spänningsroman om vad som sker efter ett försvinnande. Om de hemligheter och lögner som växer i dess spår och om sanningens pris.
Bok recensioner av Dimdans :
2024-01-22 21:30
1983, i en liten by i Dalarna:
Maria var bara sjutton år när hon födde dottern Therese, som nu är tre. Det är bara Marias mor, Greta eller "Kärringen" som Maria använder som beskrivning av sin mor i sina dagböcker- som vet vem Thereses pappa är. En ganska stökig ungdomskärlek som nu lämnat trakten. Maria är vacker och flirtig och alla män tycks som förtrollade av hennes sexualitet. Det är midsommarfest hos Maria och som vanligt har hon bjudit in sina närmaste vänner och grannar. Bland dem finns Sylvia som kommit att bli Marias bästa vän. Sylvia är konstnär med inre ärr från en våldsam barndom. Hon lever tillsammans med Kjell som tycks dyrka henne och hon vill ingenting hellre än att bli med barn, trots att det tycks vara svårt. Men för Therese är hon som en andra mamma. Den i trakten kända kvinnokarlen Göran och hans fru, den manhaftiga Thorild är med på festen. Så även Nettan, Ingegerd och Ernst. Det blir mycket snart en blöt fest. Marias föräldrar Hasse och Greta anländer också, men Greta lämnar snart festen. Hon står inte ut med att se varken sin berusade dotter eller make.
Dagen därpå försvinner Maria spårlöst. En lapp låter meddela att hon orkar inte längre med ansvaret för sin dotter och att hon frivilligt gett sig av. Hennes kappa och plånbok är borta och så även dagböckerna. Sylvia tar gladeligen hand om Therese. Något som däremot inte gläder sambon Kjell. Greta är den enda som känner oron. Hon är säker på att något har hänt hennes dotter. Trots att de inte stått varandra nära på många år så känner hon henne, hon är mor och Maria är hennes dotter. Hon vet att något har hänt henne. Men ingen lyssnar på Greta.
Inte förrän två månader senare när Maria upptäcks under den årliga älgjakten. Eller det som finns kvar av henne...
Jag läser ju sällan nya böcker, men den här upptäckte jag av en slump och blev genast nyfiken. Och den var till och med bättre än vad jag trodde att den skulle vara. En mycket välskriven psykologisk roman med inslag av thriller- med trovärdig intrig och lika trovärdiga karaktärer. Med underbara naturskildringar därtill. Den utspelar sig först år 1983 med Marias försvinnande och sedan 1998 med en nästintill vuxen Therese som har levt ett tungt liv själv, uppväxt i olika fosterhem.
Jag vill läsa mer av Malin Hedin! Helt i klass med författare såsom Inger Frimansson, Håkan Nesser, Aino Trosell och Karin Alvtegen!
Toppbetyg!

"