ISBN: 9137084895

Helena Vesey älskar sin son Kit lidelsefullt, och hatar hans far Alex. När Helena får veta att Kit under alla år umgåtts med sin far i smyg, brister det för henne.
Bok recensioner av Moderskärlek :
2023-04-01 23:17
Helena mördade sin bästa väninna, Maureen som barn för att Maureen inte kom på hennes födelsedagsfest...
Jag fortsätter att beta av gamla olästa (och ganska så dammiga) böcker från min bokhylla. Den här brittiska thrillern sträcker sig över minst fem år med en hel del tillbakablickar.
Kit Vesey, ung jurist och med en onaturlig bindning till sin mor, träffar unga Angela och de förälskar sig i varandra. Men ganska snart går det upp för Angela om Kits mycket märkliga familjeförhållande. Kits mor, Helena, en f.d. misslyckad skådespelerska är egocentrisk och psykotisk och lever i sin egen värld tillsammans med sin älskade "Kitten" som hon tidigt hjärntvättat att avsky sin far, dirigenten Alexander eller "Förrädaren" som hon kallar honom för. Men det visar sig mycket snart för Angela att Kit har ett nära förhållande med sin far, sin styvmor, Ruth och deras tre barn och håller det hemligt för Helena. Helena hotar nämligen med att ta sitt liv om Kit så mycket som nämner sin far. Snart blir Angela en del av den stora lögnen och hon och Kit gifter sig med varandra och får inom loppet av några år, två små döttrar. Alexander betalar fortfarande alla Helenas utgifter och hon har "anställt" sin mentalt handikappade kusin, George som sin privata chaufför.
Vänner och släktingar blandas in i lögnen, allt för att bespara Helena onödigt lidande. Föga anar dem hur svårt mentalt sjuk Helena verkligen är. Hon som ser fiender i allt och alla och intalar sig själv att hon är en fin dam ur aristokratin. Hennes besinningslösa vansinne är så stor att hon till och med är beredd att mörda sina egna barnbarn för att behålla Kittens kärlek. Men hon har åtminstone "Gud" på sin sida!
Det här visade sig vara en mycket underhållande thriller med många humoristiska undertoner. Berättelsen i sig skulle mycket väl kunna bli ganska så banal, men den är så pass välskriven att jag helt köper berättelsen och persongalleriet känns så äkta att jag riktigt lider med personerna som faller offer för Helenas sinnessjukdom.
Jag trodde först att det var Ruth Rendell som låg bakom pseudonymen Domini Taylor då jag finner ganska stora likheter med hennes "Stenarna skola ropa". Hur romanen är uppbyggd är detsamma och Helena som karaktär känns som en blandning av Eunice Parchman och Joan Taylor. Tre totalt vrickade kvinnor som är så besinningslöst galna att de blir ganska så underhållande att läsa om. Men det visade sig vara: Roger Longrigg (1929-2000) som är författaren bakom pseudonymen. Tyvärr verkar det inte som om hans övriga böcker någonsin översatts till svenska. Vilket är synd då jag mer än gärna läst dem!
Den här boken kan jag varmt rekommendera!
Toppbetyg!

"