D. Sweetman
Vincent Van Gogh - Ett..
 D. Sweetman

Fånge i Bagdad

Författare: Daphne Parish / Pat Lancaster Parish
Ämnesord: krig, politik, kultur

"Fånge i Bagdad" är en självbiografi, skriven av en engelsk kvinna som är gift med en irakier och bosatt i Bagdad. Huvuddelen av boken utspelar sig under Kuwaitkriget i början av 90-talet och känns väldigt aktuell med tanke på att Irak varit i blickpunkten så mycket de senaste åren. Daphne beskriver tiden före kriget, Saddamväldet, hur det var att leva i Bagdad under bombningarna och slutligen den äventyrliga flykten från landet. Boken känns angelägen och viktig, inte minst för oss i Sverige där så många irakiska invandrare finns (tror Fatime Behros också skildrat en flykt från i Irak?). Den är också spännande och lärorik.

Bok recensioner av Fånge i Bagdad :

shiva 2005-01-19 22:12
Den här boken gillar jag för den skiljer sig från så många andra genom att den är skriven av en västerländsk kvinna som faktiskt älskade att bo i ett muslimskt land och inte drevs därifrån för att hennes man misshandlade henne eller hotade döda henne. Det behövs alternativa berättelser. Det var ett tag sedan jag läste boken och kan inte uttala mig om språket, men så vitt jag minns var det ett flytande språk utan att vara litterärt, ungefär som i de flesta självbiografier. Boken var väldigt spännade men också hemsk. Bilden av hur de sitter fast i bilkön i flykt från landet beskrivs så levande att jag ännu (två år senare) kommer ihåg den. Jag tycker också den var värdefull eftersom man fick en inblick i hur det är (var)i Irak. Faktiskt innebar denna bok att jag var för kriget i Irak eftersom kvinnan i boken skriver att de kände sig svikna av USA som inte fortsatte och avsatte Saddam Hussein. Jag ger högsta betyg fast med viss reservation eftersom det var ett tag sedan jag läste den. Å andra sidan - bara det att jag kommer ihåg den visar väl att den var bra!

Skriv egen bokrecension till Fånge i Bagdad