Humor:  3
Lärorik:  2

Bok recensioner av Father Brown :

axel-nelson 2004-12-28 22:52
G K Chesterton: Father Brown. Samlade i bl.a. : Complete Father Brown
Nu är det ett bra tag sedan jag sist läste Chestertons underbara deckarnoveller om Father Brown.
Father Brown är en liten piprökande katolsk präst som ständigt tappar sitt paraply och har ett utseende som man genast glömmer. En anspråkslösare deckare fär man leta efter. Emellanåt säger han saker som verkar rena rappakaljan men som senare visar sig vara alldeles korrekta. Han upptäcker (liksom förövrigt många andra katoliker, judar, muslimer och zen-buddister) att gåtans lösning ofta är en paradox. Han löser sina fall genom att tänka som en brottsling, vilket borde vara alla biktfäders plikt. Som han säger till en häpen journalist: "Jag begick alla brotten själv." Fast förståss utan att begå den brottsliga handlingen. Chesterton lyckas på något vis ge ett surrealistiskt skimmer åt dessa deckarnoveller. Ofta är offret en skurk och förövaren ett offer. Father Brown låter brottslingen löpa och följa sitt eget samvete. På några sidor kan man kastas in i en skenbart absurd gåta. Man får, utan att veta om det, en dos moral, en dos humor och en smula teologi och framför allt en bra deckarhistoria.
Mindre moral, men mera paradoxer och absurd humor finns i Chestertons andra böcker; Paradoxes Of Mr. Pond (Mr Ponds Paradoxer) och ännu mera i The club of queer trades (De märkliga yrkenas klubb). På sitt galnaste humör är Chesterton i The Man Who Was Thursday (Mannen som var Torsdag). Syme som är hemlig agent infiltrerar en anarkistgrupp som ska spränga ryske tsaren i luften. Medlemmarna i anarkistgruppen har namn efter veckans dagar och dess ledare är förståss Söndag. Snart visar det sig att en efter en av "veckodagarna" är hemlig agent. Men vem är de hemliga agenternas ledare? Mängder av förveckligar uppstår när Söndag avslöjar agenterna och utsätter dem för elaka spratt. Den här boken som skrevs för hundra år sedan då anarkisterna var lika förtjusta i bomber som vår tid terrorister, känns väldigt aktuell idag. I min ungdom läste jag boken tre gånger och jag tolkade den olika varje gång. Är det en hemsk mardröm? Är det en parodi? Vid tredje läsningen fann jag min tolkning: Att boken handlar om Gud som som utsätter oss för olika prövningar, att den fete, elake Söndag i själva verket är Gud. Även om man som jag räknar sig som ateist, är Chestertons uppsluppna och föga dogmatiska katolicism en kul krydda.
G K Chesterton (1874 1936) skrev mängder av böcker och artiklar om katolska ämnen som jag inte vet något om. Men hans humor och radikalism är välkänd. I engelska citat-böcker är han betydligt vanligare än den slagfärdige Winston Churchill.

Tyvärr har översättningarna av Chestertons böcker helt försvunnit från många av biblioteken. Men de går att finna på förträffliga: http://websok.libris.kb.se/websearch/form . Men mycket av det han skrivit finns på engelska på bl.a. bokus.com och adlibris.se.

Ps.Denna bok har jag inte hunnit läsa:
Janne Carlsson:
G.K. Chesterton : journalisten, författaren & poeten