Moln över Hellesta

Författare: Margit Söderholm
Ämnesord: mord, kärlek, spänning, 1950-tal, herrgård
Utgivningsår: 1955
ISBN: 9789146234500

Moln över Hellesta är en romantisk thriller och herrgårdsdeckare från 1955 som utspelar sig i ett samtida 50-tal. Boken filmatiserades under samma namn 1956.

Modisten Margareta Snellman ska gifta sig med greve Carl Anckarberg. Innan resan till hans gods får hon höra rykten om grevens förra fästmö, som ska ha dött i en olycka då hon ramlade ner vid en klippa. Skvallret antyder att det kanske inte var en olycka... Väl på godset presenteras Margareta för personalen och andra personer på godset. Snart börjar otäcka saker att hända.
Bok recensioner av Moln över Hellesta :
2021-09-03 08:46
Modedirektrisen Margareta Snellman har förlovat sig med Carl Anckarberg och följer med honom till familjegodset, Hellesta där hon ska presenteras för resten av familjen. På Hellesta finns Carls mamma, den av historien besatta Emmy, mostern, den ständigt nervösa Agnes, den äldre ogifta och självständiga systern Eva, kokerskan med den vassa tungan Annie samt hennes bror och likaså Hellestas trädgårdsmästare Gustavsson. Familjen tar emot Margareta med öppna armar. Snart framkommer det dock att Carl hade en fästmö tidigare, Gunvor, som också visades upp på Hellesta och dog strax senare i en mystisk olycka. Av grannar till familjen får Margareta snart veta att Gunvor varit rädd för någon av kvinnorna på Hellesta och tyckte sig dessutom se spöken. Det dröjer inte länge förrän Margareta börjar ana oråd i huset. Hon hör steg utanför sin dörr om nätterna och någon öppnar upp hennes fönster. Det är först när hon och Carl är nära på att köra ihjäl sig en dag som hon förstår faran som vilar på Hellesta. Den som dödade Gunvor och som nu tycks vilja få bort Margareta därifrån. Men vem av husets kvinnor vill ha bort henne? Och varför? Eller var det som den nervösa tant Agnes sagt? Att det var den olyckliga Carolina Anckarberg som gick igen? Hon som inte tålde lyckliga fästmör. Margareta tror dock inte på spöken. Men en kväll ser även hon ett vitt dött kvinnoansikte som tycktes lysa upp väggen. Är det Caros spöke? Eller någon av husets kvinnor som spelar spöke och försöker skrämma bort henne därifrån?
Margareta bestämmer sig för att utmana faran som finns på Hellesta och lösa gåtan med vem det var som ville få bort henne därifrån och vem det var som dödade Carls förra fästmö innan hon själv får dela stackars Gunvors öde.
En mysig gammal herrgårdsdeckare från 50-talet. Småspännande och välskriven. Jag har många gånger sett filmen, en mysig och spännande film men det här var första gången som jag läste boken. I filmen kan man se: Anita Björk, Birger Malmsten, Isa Quensel och Doris Svedlund bland rollerna.
Jag kan absolut rekommendera den här lilla thrillern!
Slutbetyg, en 4:a!

"