Bedrägeriet

Författare: Hans Fogelström
Ämnesord: mord, kärlek, spänning, allers, mysrysare
Utgivningsår: 1984
ISBN: 917506183

Anna blir oförskyllt avskedad från sin arbetsplats och står helt ensam utan vänner och ingenstans att ta vägen. I sin nöd anförtror hon sig åt en ung man som tilltalar henne på gatan och hon tror i sin oskuld att han verkligen vill hjälpa henne och följer med honom. Det blir upptakten till en lång rad otroliga händelser som är så underliga att Anna börjar tvivla på sitt eget förstånd ...
Bok recensioner av Bedrägeriet :
2021-08-31 20:57
Det här är den sjuttonde boken inom kiosklitteraturen som jag läst av Hans Fogelström och åter igen blir jag alldeles begeistrad över vilken fantastiskt duktig författare han är. Helt okänd för mig även efter en google-sökning. Hans romaner samt thrillers har varit alldeles omöjliga att lägga ifrån sig. Den här genren är oftast ganska förutsägbara, men så är inte fallet med hans böcker. Jag vet inte alls vad som skall komma, bortsett från ett lyckligt slut förstås. Hans böcker förtjänar verkligen en återutgivning!
I början av 1900-talet. Den unga guvernanten Anna lämnar grosshandlarfamiljen helt nedslagen. Mannen försökte våldta henne och frun ansåg att det var unga Anna som lockat maken till sig och avskedar henne. Hon promenerar runt på Stockholms gator med sin enda resväska. Hon har nästan inga pengar. Föräldrarna är döda. Hon har inga vänner. På gatan får hon kontakt med en ung man som bjuder henne på mat och får höra hennes sorgliga livshistoria. Det visar sig att mannen, Karl har en rik gammal faster som kan behöva en sällskapsflicka. Anna tackar ja till erbjudandet och följer med Karl en bra bit utanför stan. Karl drar med sig henne till ett avlägset förfallet hus, tvingar in henne i ett mörkt rum och låser dörren. I det låsta rummet avtecknar sig en gestalt i mörkret som sätter en trasa över en skrikande Annas mun. När hon vaknar upp befinner hon sig på gården Ekenäs. Men helt plötsligt är hon inte längre föräldralösa unga Anna- utan Louise, maka och mor på gården. Hennes make berättar att hon tappat minnet efter en ridolycka i Tyskland.
Det är upptakten till den här mycket spännande lilla thrillern som var riktigt ryslig emellanåt och helt omöjlig att lägga ifrån sig. 159 sidors sträckläsning!.
Hans Fogelströms böcker kan jag varmt rekommendera.
Och kioskböckerna, den icke så "fina" gamla litteraturen är för mig den absolut perfekta kvälls/nattlitteraturen!