Kawaii

Författare: Marita Lindqvist
Ämnesord: , japansk pop
ISBN: 9173891517

I Japan är 12-åriga popidoler megastjärnor och stommen i en miljardindustri. Kawaii (Atlas) kretsar runt talangagenturen Johnnys & Associates och deras värld av sjungande, dansande pojkband. Beundrarinnorna är inte bara tonårsflickor, utan även vuxna kvinnor. Marita Lindqvist har följt idolhysterin på nära håll i tio år. Hon har skrikit sig hes och svimmat på konserter i Tokyo, och köat till handskakningsceremonier tillsammans med 150 000 andra gråtande fans.
Medelbetyg: 4 (3 röster)
Bok recensioner av Kawaii :
2004-12-26 14:57
Kawaii är japanska och betyder att någonting är sött eller gulligt. Boken handlar om en viss japansk pop, som startas av skivbolaget Johnnys, ett skivbolag som bokstavligt talat äger pojkarna som är med i de olika grupperna. För det är bara pojkar. Pojkar som ska nå målet att vara "kawaii". Marita tar upp hur det kan vara att vara ett fan till dessa grupper, men jag tycker att hon bara visar besattheten som finns hos vissa. En besatthet som är obehaglig minst sagt.

Jag kunde knappt sluta läsa denna bok, även om jag stör mig på vissa saker som Marita skrev. Ibland kändes det som att hon inbillar sig att hela världen tycker som hon, exempelvis hennes syn på hur ett äkta fan är. Jag i min mening tycker inte att ett äkta fan måste ruinera sig själv, och köpa en liten pappersbit med en bild på sin idol för 1500 kronor för att kunna kalla sig ett fan. Men Marita verkar emellanåt tro att det hon skriver, så är det (jaja, jag kanske bara inbillar mig. Vem vet?)

Hur som helst är boken helt klart läsvärd och jag skulle med glädje kunna läsa om den om några år.
2005-01-09 18:56
Det här är en helt fantastisk bok! Dels ger den en inblick i en för många okänd och "stängd" kultur, dels är den hejdlöst rolig!
Jag vet inte så mycket om just den här musiken och idolerna som Marita Lindqvist skriver om men jag blev ändå helt fascinerad och kunde inte sluta läsa. Mycket beroende på att författaren har ett medryckande och lättläst språk men också för att man verkligen märker att hon kan sitt ämne.
Det är inte ofta man får läsa böcker eller ariklar om Japan som skildrar kulturen innefrån och inte bara med västerländska "betraktande" ögon, men den här boken är ett unikt undantag!
Jag tycker inte att man behöver veta så mycket om just japansk pop för att ha behållning av boken. Ett intresse för kultur räcker och Marita Lindqvists underbara humor och drastiska språk gör att det är härlig läsning för i stort sätt vem som helst!
2006-04-19 10:11
Även jag har följt JE eller Johnnys som Marita kallar det i sin bok ett tag nu. Surfat runt på blogar, läst japanska idoltidningar, följt tv-shower med killarna och snappat upp nyheter och intervjuer direkt från Japan. I grund och botten är det trevlig läsning och stor del av boken stämmer. Dock känns inte Maritas källor så up to date och delar av boken verkar vara mer gissning än fakta.
I det stora hela är boken skoj att läsa, saknar lite källkritik bara fast vem bryr sig om boken ska läsas av de som kan noll om Janisu. ;)

"

Skriv egen bokrecension till Kawaii