Blues för en blond dam

Författare: Inga Thelander
Ämnesord: hälsa, mord, psykologi, kärlek, spänning, 1950-tal
Utgivningsår: 1957
ISBN: 9788726694246

Ingen visste riktigt sanningen om den oberoende och självsäkra Stella Gordon. Hennes våldsamma öde kom därför att bli ett förvirrande mysterium. Visst, hon hade en man, väninnor och dessutom en älskare, men ingen kände henne egentligen på djupet. Stella var en frigjord själ som gick sin egen väg och för det blev hon av vissa föraktad och upplevdes som nästintill skräckinjagande. Men vad andra tyckte rörde henne sällan. Hon var lika mycket skrämmande, som mystisk och förtrollande. Och hon spelade Blues. Blues som i blått, som i de förlorades färg.

Blues för en blond dam är en intensiv och nervkittlande roman om brott och död. Den är skriven med den psykologiska finess som så väl kännetecknar Inga Thelanders litteratur.
Bok recensioner av Blues för en blond dam :
2021-03-03 00:21
Jag finner det riktigt trivsamt att Saga Egmont valt att släppa många sedan länge glömda författares verk på nytt som e-bok och/eller som ljudbok. Jag har de senaste två åren fått stifta bekantskap med vissa för mig tidigare okända deckarförfattare samt åter läsa vissa jag helt glömt. Deckarförfattare såsom: Ann-Mari Falk, Elvy Ahlbeck, Nils Hövenmark, Sven Sörmark m.fl.
En av dessa är Inga Thelander (1915-1961), som jag ärligt kan säga att jag aldrig tidigare läst- ens hört talas om. Vilket inte alls är särskilt märkligt då hon avled när jag blott enbart var tio år gammal. Jag undrar hur pass välkänd hon var som deckarförfattare på sin tid. Jag tror nämligen att om hon inte avlidit så tidigt så hade hon kunnat komma att göra sig ett stort namn på 70-talet. Jag anser nämligen att hon var väldigt före sin tid.
Den frigjorda hemmafrun, Stella Gordon mördas. Stryps till döds. Det blir till en av hennes närmaste att finna mördaren som består i hennes närmaste krets av vänner och älskare. Stilmässigt kanske den liknar Maria Lang men det är också allt. Inga Thelander målar upp en mycket engagerande psykologisk kriminalroman med mycket mörker och längtan efter kvinnlig frigörelse. För att vara skriven redan 1957 är den oväntat sexuell. Jag kan inte på rak arm komma på en svensk författare som slängde sig med ord som orgasm och även abort på 50-talet. Sexuella antydningar är närvarande boken igenom och ett flertal av karaktärerna ser ner och förfasas av den frigjorda Stella som är självständig, samtidigt som hon är fast i ett olyckligt äktenskap och utan egen försörjning att falla tillbaka på. Jag ser många tidiga feministiska förtecken här och boken är spännande, originell och riktigt rörande från och till.
Jag kan absolut rekommendera den här tidiga psykologiska thrillern och läser därför mer än gärna fler böcker av författaren.
Slutbetyg, en stark 4:a!

"