Skönt att hon är död
 M. Källback

Den gröna jungfrun

Författare: Barbro Elfström
Ämnesord: mord, kultur, spänning, skottland
Utgivningsår: 1966

När Ann och hennes man Jules kommer för att tillbringa sin höstsemester i Skottland där Ann vill samla skotsk folklore, anar de inte att den verklighet de får möta, kommer att alltför mycket likna alla de kusligt suggestiva skotska sägnerna och visorna om våld och olycka och ond bråd död. "Den gröna jungfrun" som enligt sägnen gick sin död till mötes i floden får sin verkliga motsvarighet i ett brutalt mord, där händelsernas trådar går tillbaka till en kvinnas mystiska försvinnande ett år tidigare.
De skotska högländernas tidlösa skönhet utgör den tjusande ramen för denna berättelse om hur "alldeles vanliga" människor dras in i ett omständigheternas spel som för en av dem fram till den yttersta våldshandlingen - mord.

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Den gröna jungfrun :

BlommigaBarbro 2019-06-24 22:50
Inte heller på denna bok från 1966 kan jag finna något som helst ISBN-nummer, konstigt eftersom dessa också bör ha det. Men oavsett vad. Min recension:
Jag minns Barbro Elfström som tv-hallåa på 1960-talet, jag visste däremot inte att hon också skrivit böcker. Det här är tydligen hennes deckardebut från 1966. Vad ska jag säga om den då? Den är absolut välskriven, med ett intressant par i huvudrollen, svenska Ann och hennes amerikanska make Jules som åker på semester till ett slott i Skottland där ett flertal udda individer väntar och så börjar folk dö, rättare sagt så börjar kvinnor dyka upp döda, en efter en. Jag gillar att boken utspelar sig i Skottland, jag tycker om karaktärerna och den skulle faktiskt ha kunnat blivit riktigt bra och spännande om det inte blivit alltför mycket av pusseldeckare a la Agatha Christie. Jag uppskattar mycket Christies filmatiseringar, men i bokformat blir det för pratigt. Och det är det också här. Pratigt. Saker och ting analyseras sida upp, sida ner med: han sa si, hon sa så, den gjorde si, den gjorde så, när då, vad var klockan då...Det blir för pratigt. Jag hade velat haft mer spänning och mindre prat. Absolut läsvärd för den som uppskattar Agatha Christieliknande pusseldeckare, men den här tråkade faktiskt ut mig ganska rejält på slutet och jag bläddrade fram de sista sidorna enbart för att få veta vem som var mördaren.
Slutbetyg, en 2:a!

Skriv egen bokrecension till Den gröna jungfrun