Blekna lilla stjärna

Författare: Inga Hammarström
Ämnesord: mord, humor, spänning, norrland, tvillingar, pusseldeckare
Utgivningsår: 1967

"En poliskommissarie med sorgflor på stämbanden ringde tidigt i ottan och talade om att jag blivit mördad. Det tog mig och kommissarie Bergfeldt drygt en kvart att bringa klarhet i det hela. Till slut hade det dock gått upp för oss att om det l¨g en ung kvinna mördad i min ateljé, som såg ut ungefär som jag men några miljoner vackrare, så var det inte jag utan min berömda tvillingsyster, skådespelerskan Mari Mark".
Mari Mark hade kommit med idén, under en vecka skulle hennes syster Lena spela hennes roll vid den fransk-svenska filmfestivalen. Under tiden skulle Mari Mark resa upp till den norrländska gruvstaden, där det fanns en person som kanske skulle bli Maris man ...
Vem var denne man, och var det han som hade bragt Mari om livet? Men varför skulle han i så fall ha följt efter henne ner till Mellansverige? Mordet hade mycket lättare kunnat ske i hans hemstad. Kunde mördaren ha tagit fel - hade han trott att Lena var hans offer? Frågorna hopade sig över Lena och kommissarie Bergfledt innan den förbluffande lösningen på det gåtfulla dramat uppenbarade sig.
Inga Hammarström gjorde en lyckosam debut med "Hur blev hon stum?" I sin nya bok visar hon sig på nytt som en rapp och säker berättare med ett gott handlag inte minst i skildringen av norrlandsmiljön och med ett fast grepp om den uppfinningsrika och laddade intrigen.
Bok recensioner av Blekna lilla stjärna :
2019-06-05 19:09
Inte heller på den här gamla deckare från 1967 kan jag finna något ISBN-nummer. Ganska märkligt tycker jag eftersom det ju måste finnas sådana nummer. Kanske kommer de att ges ut på nytt som e-bok och då begivas nya nummer. Jag hoppas nästan det eftersom det skulle vara roligt för den störa massan att få stifta bekantskap med Inga Hammarströms mycket korta författarskap där hon enbart skrev två böcker.
Det här är den andra boken jag läser av Inga Hammarström av de två deckare hon skrev i mitten av 1960-talet och precis som föregångaren: Hur blev hon stum (1966) så är Blekna lilla stjärna (1967) en fullkomligt lysande och mycket spännande deckare som verkligen sticker ut från mängden. Ändå är det här mer av en pusseldeckare till skillnad från debutdeckaren som var mer på actionkomedinivån. Och det här är en mycket lyckad och annorlunda pusseldeckare och jag blev väldigt glad över att jag faktiskt trots att det var svårt, lyckades finna mördaren i kanske en av de mest förvånansvärda av karaktärer. Jag kan riktigt varmt rekommendera Inga Hammarströms två deckare!
Toppbetyg!

"

Skriv egen bokrecension till Blekna lilla stjärna