Min son har ett sexliv och jag läser Rödluvan för mamma

Originaltitel: Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor
Författare: Renate Dorrestein
Ämnesord: hälsa, humor, mor och dotter-förhållande, demens, ålderdom, familj, holland
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789146216100

Renate Dorresteins roman är en rolig, tankeväckande och uppriktig mitt-i-livet-berättelse som många kommer att känna igen sig i. Det är ett uttrycksfullt porträtt av en kvinna och samtidigt ett vardagsdrama där Dorrestein likt ingen annan fångar förvirringen och kaoset, lyckostunderna och skuldkänslorna. Heleen älskar sin man. Hon älskar sina barn. Hon älskar sitt arbete i handelsträdgården. Hon är ganska nöjd med sitt liv, i alla fall i stort sett. Så får hennes åldrade mamma en stroke och kan inte längre klara sig själv. Heleen, som aldrig har haft någon bra relation med sin egensinniga mamma, måste nu på något sätt ta hand om henne. Samtidigt börjar en mängd problem växa Heleen över huvudet. Tänk om hennes man lämnar henne nu när hon kommit i klimakteriet och inte längre har lust med sex? Och hennes 17-årige son – som sitter på en sandstrand i Australien och tror han är vuxen nog att ha sex? Eller hennes dotter som inte förstår sitt eget bästa utan förälskar sig i totalt fel man? Och den där sköldpaddan, som är hennes mors ögonsten och som nu också fallit på Heleens lott att sköta, har den verkligen gått i vinteride? Eller kan det vara så illa att den är … död?

Bok recensioner av Min son har ett sexliv och jag läser Rödluvan för mamma :

BlommigaBarbro 2019-04-22 21:38
Pendlar mellan en 3:a och en 4:a för mig.
Jag hade ganska svårt att komma in i boken men när jag väl gjorde det tyckte jag att det var en underfundig, lättläst och välskriven mitt-i-livet roman. Karaktärerna känns trovärdig och handlingen är både vardaglig, sorglig och underhållande. Den tappar något på slutet men jag tycker absolut att boken är läsvärd och kan rekommendera den! Jag läser gärna fler böcker av Renate Dorrestein!
Slutbetyg, en stark 3:a!

Skriv egen bokrecension till Min son har ett sexliv och jag läser Rödluvan för mamma