Tala är silver

Författare: Marika Berg
Ämnesord: hälsa, mord, kärlek, spänning, utpressning
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789186207632

Tala är silver är en berättelse om hur olyckliga omständigheter kan driva en person till felaktiga vägval.

Om en vanlig, hederlig kille som tvingas inse att han blivit en brottsling. Men på samma gång som han är gärningsman är han också ett offer. Jonas Berggren och hans hustru Anna har nyligen flyttat in i en villa. De bestämmer sig för att rusta upp den stuga som också finns på tomten. Under renoveringen hittar Jonas och hans bäste vän Anders fotografier och annan information som glömts kvar. De förstår att den person som tidigare bott i stugan har planerat att utöva utpressning mot mannen på fotografierna. Jonas vill kasta bort det de hittat och glömma alltihop men Anders har något annat i tankarna. «Vi gör det.» «Vadå?» «Fixar stålarna. Vi har foton, vi har information.» «Du är inte klok!» Nej, så särskilt klokt är det inte. Ändå låter sig Jonas övertalas. Efteråt känner han direkt att det var ett misstag. Han brottas med sitt dåliga samvete och känslan av att något pågår bortom hans kontroll. Han gör vad han kan för att ställa allting till rätta. Men det blir inte bättre. Tvärtom, allt blir bara värre. Tills katastrofen är ett faktum.
Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Tala är silver :
2018-11-23 19:41
Den här boken har säkerligen stått oläst i min bokhylla de sista åtta åren tillsammans med mängder av andra böcker. Av någon liten oklar anledning hade jag inga direkta stora förhoppningar om boken fastän jag är mycket förtjust i lite ovanliga böcker från mindre inte särskilt kända förlag. Men hade jag anat vilken bra och spännande bok "Tala är silver" är hade jag utan tvekan läst den för flera år sedan. Debutanten Marika Berg är en mycket skicklig författare med ett väletablerat språk som för mina tankar till betydligt mer väletablerade författare. Boken skulle jag vilja beskriva som en psykologisk thriller som nästan för tankarna till Håkan Nesser och Inger Frimansson för mig. Jag hoppas verkligen att Marika Berg som inte skrivit någon mer bok efter denna, planerar att göra en comeback som författare, för skriva det kan hon. Boken representerar dessutom alla de guldkorn jag under årens lopp funnit på små okända förlag och som dessutom ofta engagerat mig mer som läsare än när många väletablerade men ack så överreklamerade författare som släpper ifrån sig nya böcker på löpande band gör. Jag kan riktigt varmt rekommendera den här boken!
Mitt slutbetyg blir, en stark 4:a!
2021-09-06 17:58
Det här är en Uppsala-skildring, med några utflykter, med ett drivet språk och en handling som hela tiden har en framåtrörelse. Det är en spännande bok, och bara på slutet dyker det upp en polis (deckare är oftast bäst utan poliser tycker jag, men jag gillar å andra sidan den nästan pensionerade polisen som vi lär känna i boken).
Närvarande och bitvis hotfull stämning, spännande som jag redan nämnt - mycket bra skriven.

"

Skriv egen bokrecension till Tala är silver