Genre: Klassiker
Ämnesord: historia, spänning, kortspel
ISBN: 0140441190

Medelbetyg: 4 (7 röster)

Bok recensioner av Spader dam :

stigh 2004-10-04 11:52
Novellen ”Spader dam” handlar om den tyske ingenjörssoldaten Herman som blir besatt av en hörsägen uttryckandes att Grevinnan X har kännedom om en hemlighet som gör att man alltid vinner i kortspel. Herman som av ekonomiska övervägningar (enligt devisen ”varför riskera det nödvändiga för att vinna det överflödiga”) aldrig tillåtit sig själv att spela, ser detta som sitt stora tillfälle att riskfritt nå sina drömmars mål om ekonomiskt oberoende. Herman uppvaktar så småningom, med detta dunkla syfte, Grevinnas fosterdotter. Han lyckas tillslut, efter flera inviter, få tillstånd hemligt ”nattligmöte” med fosterdottern – men bara för att istället bege sig raka vägen till Grevinnan för att nå kännedom om hemligheten. Planerna går emellertid i baklås då grevinnan vägrar att förtälja sin hemlighet varefter Herman medelst pistolhot skrämmer livet ur det bräckliga gumman. Men berättelsen slutar inte i och med det. Grevinnan återvänder nämligen till Herman som vålnad och talar då om för honom hur han ska bete sig för att kamma hem den önskade storvinsten. Det finns bara en hake, och det är…

Det här är en smått medryckande berättelse på det enkla planet, en klassisk novell med det klassiska motivet sägandes att girighet och dyrkan av penningguden bestraffas å det grövsta. Storyn är mestadels realistiskt även om den mot slutet blir allt mer surrealistisk och förvillande. Hade novellen skrivits av någon annan än Rysslands store nationalskald Alexander Pusjkin tror jag inte att den blivit lika uppskriven och ihågkommen. Men visst, dålig är den ju inte och det tar bara en halvtimme att läsa ut den. En svag trea.

DavidGsson 2004-12-08 13:35
Tchaikovskys opera med samma namn i Göteborg (2003). Operan bygger ganska löst på Pusjkins novell. Ram historien finns kvar och följer förlagan ganska nära emedan slutet är helt annorlunda. Den psykologiska gestaltningen av huvudkaraktären skiljer sig ytterst väsentligt åt.

I Pusjkins version drivs huvudpersonens spelbegär av egoistiskt habegär och han framställs som en ganska motbjudande person som inte väcker någon sympati. Den enda förklaring man får till hans habegär är hans socialbakgrund – han kommer från enklare förhållande som gör att han måste snåla med sina pengar emedan hans kollegor kan spendera pengar utan någon eftertanke.

I Tchaikovskys version är det inte det inte enbart det egoistiska habegäret som driver huvudpersonen utan även kärleken. Genom att tjäna pengar genom spel skulle han kunna gifta sig och trygga deras gemensamma framtid. Tanken på den stora vinsten överskuggar allt i hans liv och leder sedermera i klassiskt opera maner till den stora tragedin.

Pusjkins stil är rak utan några större utläggningar som inte bidrar till handlingen. Trotts bokens ringa omfång – ca 50 sidor – så får man en ganska bra psykologisk, om en enkel, beskrivning av huvudpersonernas personligheter. Miljön är den ryska överklassen. Även miljön beskrivs ganska sparsamt och endast i den mån som det bidrar till handlingen eller till personbeskrivningen.

En utmärkt bok i all sin enkelhet.

buccho 2005-02-21 15:25
Den ryske nationalskalden som skriver novellen "Spader Dam" som skildrar en tysks begäran efter rikedom och att han egentligen inte skulle tveka att mörda för att uppnå sin önskan, även om det så var en gammal hjälplös dam!

I fjodor Dostojevskijs korta roman "spelaren", som förresten skrevs många efter Puskjins död, beskrivs en rad personer som sedan representerar sina landsmän, och den tyske beskrivs som snål och sparsam som inte lägger en penny på något som han inte behöver, han beskrivs till edn grad att han skulle överge sina barn för att uppnå rikedom genom hårt arbete om det så måste ta flera generationer för att bli en Rotchild!!

Puskjin har redan beskrivit detta i sin novell med enda skillnaden att tysken ännu inte uppnått den rikedom som han önskar, men nu ser en chans att inte följa den traditionella vägen, Han kan bli en Rotchild utan att behöva låta pengarna gå i arv och flera generationer senare bli den rike tysk!! Han behöver inte ens jobba för sin framtida rikedom, han behöver bara få kunskapen om den hemliga kombinationen som gör att man alltid vinner i kortspel! Den som innehar kunskapen är en gammal gumma men en envis sådan och den tyske ingenjören måste ta till med hot och tar fram en pistol, gumman blir skrämd ur livet bokstavligt talat!! men återvänder som vålnad för att ge den hemliga kombinationen för att hon tycker synd om tysken eller.......................

en klassisk novell där Puskjin beskriver korrekt hur en person som blivit besatt av rikedom kan flytta på det största berg utan att anstränga sig det minsta men som driver sig sakta men säkert till vansinne!! Puskjin skildrar detta fullkomligt och därför förtjännar högsta betyg!!

Chrille74 2006-09-29 09:03
Den här boken är bra. Jag läste ut den på ca 2 timmar. Den här ryske författaren är bra. Den handlar om en kille som raggar på en tjej och när han får smyga sig in i slottet där hon bor in till hennes rum så istället så söker han sanningen om en gammal pokermyt hur man blir stenrik.

Nekrassov 2008-07-02 23:21
En bra och medryckande berättelse som helt klart är läsvärd. Trots den gamla översättningen - 1948 - flyter språket på lätt.

terrier 2010-02-26 18:56