Bödeln gråter

Originaltitel: Le bourreau pleure
Författare: Frédéric Dard
Ämnesord: mord, psykologi, kärlek, spänning, frankrike, spanien
Utgivningsår: 1959
ISBN: 9789198402810

På en lugn liten bergsväg i närheten av Barcelona kliver en kvinna plötsligt ut framför en bil. Föraren Daniel, en känd konstnär, stannar för att se vad som hänt och finner att hon är vid liv, men inte har något minne av vem hon är eller varifrån hon kommer. Han blir fascinerad av den unga kvinnan och bestämmer sig för att försöka hjälpa henne att minnas sitt förflutna. Det dröjer inte länge förrän Daniel inser att han blivit förälskad i henne, men allteftersom hemligheterna från hennes tidigare liv rullas upp förvandlas romansen mer och mer till en mardröm.

"Bödeln gråter" är en psykologisk thriller som ställer frågan hur långt en människa är beredd att gå för den hon älskar.

Bok recensioner av Bödeln gråter :

BlommigaBarbro 2017-10-24 23:08
Den tredje boken jag läser av den franska kriminalförfattaren Frédéric Dard (1921-2000) och kan åter igen konstatera att han var en mycket skicklig skribent av psykologiska thrillers. Liksom de två föregående böckerna är Bödeln gråter- spännande, medryckande, engagerande och därför mycket svår att lägga ifrån sig. Det finns något drömskt och vackert som snyggt och med säker hand blandas med den stegrande psykologiska spänningen som får mig att associera till Roman Polanski och Alfred Hitchcock. Jag hoppas därför verkligen att förlaget Absint noir kommer att ge ut fler böcker av honom och kanske även andra glömda deckarförfattare i en inte allt för avlägsen framtid. Jag kan riktigt varmt rekommendera den här boken liksom böckerna: Jänkarna och Hissen som alla- trots sina många år på nacken, känns oväntat moderna.
Mitt slutbetyg blir, en 5:a!

Skriv egen bokrecension till Bödeln gråter