Huset på udden
 A. Christie

Slavarna i Tanzhou

Författare: Ola Wong
Ämnesord: mord, humor, kärlek, kultur, spänning
ISBN: 9789174610536

Eliza Su har ett problem. Hon har precis fyllt 31, vilket är åldern då hennes barnbarnstokiga kantonesiska mamma menar att en normal kvinnas livmoder förtvinar och dör. Turligt nog har hon hittat en ny man i sitt liv: Love. Han är allt Eliza någonsin drömt om. Love är framgångsrik, smart och har en kropp som ett fotbollsproffs. Oturligt nog är han redan gift och dessutom är han Elizas chef. Eliza Su har tagit sig en lång väg från slavgörat på sina föräldrars kinakrog i en sliten Stockholmsförort. Hon är nu vicechef för Riskkontroll, en undersökningsfirma specialiserad på att hjälpa västerländska firmor i Kinas snabbväxande Vilda Västern-kapitalismen. Men när Eliza börjar undersöka en framgångsrik svensk affärsman och hans kinesiska affärspartner upptäcker hon ett inferno av sexuellt slaveri och korruption. Efter att ha ingått en ohelig allians med en lokal enhet av Kinas mäktiga paramilitära styrkor börjar hennes släktingar och bekanta att mördas. En katt-och-råtta-lek på liv och död med en övermänskligt skicklig mördare är i gång. Läsaren får följa med på en hejdlöst spännande resa från Kinas stora industriområden via Hongkongs miljardärklubbar till ett anarkistkollektiv i Malmö. Blodröda kräftor är en beroendeframkallande bok: klassisk morddeckare och internationell thriller. Tänk dig en blandning av Stieg Larsson och Marian Keyes och du har den prisbelönte Kinakorrespondenten Ola Wongs första spänningsroman. OLA WONG är Kinakorrespondent för Svenska Dagbladet och Sydsvenskan och är sedan 2002 bosatt i Shanghai. Han har tidigare författat tre kritikerhyllade verk om Kina. Blodröda kräftor är Wongs första skönlitterära bok. Det var länge sedan jag hade så roligt när jag läste en svensk deckare och Eliza Su och kusin Vicky ger mersmak. Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet I mötet mellan gammalt och nytt, både i Kina och i berättarstilen, har Wong en unik röst. Maria Neij, Östgöta Correspondenten en underhållande spännigsroman Björn Fundberg, Eskilstuna-Kuriren

Bok recensioner av Slavarna i Tanzhou :

bonadea 2017-10-17 06:05
Spännande och samtidigt skriven med humör Slavarna i Tanzhou är en riktig pärla till bok. Utspelar sig i den super moderna Asien , innehåller intressanta karaktärer. Jag älskar allt i denna bok.