Stygga flickor kommer till himlen

Författare: Helena Stjernström
Ämnesord: mord, humor, kärlek, kultur, spänning, rikedom, svart humor, vänskap
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789177393108

En feelgoodthriller om guld, ondska och mördarsniglar, men också om mod och jävlar anamma: "Thelma & Louise goes Värtahamnen!"
I en dammig butikslokal i Värtahamnens industriområde sitter den lata men ovanligt vackra Alice och dricker gin & tonic fast klockan inte ens slagit tolv. I lokalen bredvid sitter Sofia och gråter, utarbetad och på gränsen till sammanbrott. De två har aldrig sagt ett ord till varandra, den bortskämda bitchen och den utslitna städerskan, bara sneglat på den andra med ömsesidig avsmak.
Ingen av dem anar att de är utnyttjade och omgivna av lögner. När den obehagliga sanningen kryper fram finns det bara en sak att göra: svälja stoltheten och börja samarbeta. Frågorna hopas: Varför dyker det upp dementa människor hela tiden, vem ser på dem genom övervakningskameror och vad vill den obehagliga plastikkirurgen? Under ytan finns något som är farligare än de tror och det blir till slut en kamp mot klockan för att överleva.

Medelbetyg: 5 (2 röster)

Bok recensioner av Stygga flickor kommer till himlen :

BlommigaBarbro 2017-09-16 23:50
Vilken positiv överraskning! Jag lockades tidigt av titeln och det vackra omslaget, men jag hade nog inte förväntat mig en sådan bra bok. Boken som är en blandning av thriller, feelgood och ren fars är dråpligt underhållande skriven, jag inbillar mig själv att författaren måste ha haft väldigt kul när hon skrev den. Karaktärerna är härliga och mycket udda personligheter som jag snabbt tog till mitt hjärta. Boken är välskriven, engagerande, spännande och mycket lättläst. Det här är tydligen den första boken i en planerad serie och jag längtar redan tills nästa bok kommer. Hoppas bara inte att det dröjer allt för länge. Feelgood-böcker finns det mängder av, men böcker som faktiskt lockar till skratt finns det skamligt få av i Sverige. Och där lyckas verkligen Helena Stjernström- stå ut på ett mycket positivt sätt.
Jag kan riktigt varmt rekommendera boken!
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 5:a!

AnnikaL 2017-09-27 18:37
Denna bok bjuder på skratt och spänning i en skruvad blandning. Handlingen är präglad av en mild form av galenskap och är verkligen oförutsägbar, men allt får sin förklaring mot slutet. Persongalleriet är rikt, med många väl utmejslade karaktärer. Att de många gånger mycket excentriska figurerna ändå framstår som trovärdiga kan nog bero på att replikskiftena upplevs som autentiska. Det är en konst att skriva fungerande dialoger, en konst som debutanten Helena Stjernström behärskar till fullo. Att läsa boken är som att ha en nyöppnad godispåse i handen, den är svår att lägga ifrån sig och man vill bara ha ”lite till”; läsa även nästa kapitel.
Det var visserligen med ett stort leende på läpparna som jag slutligen lade igen boken, men också med en hunger efter mer. Stygga flickor kommer till himlen är en roman som tigger om filmatisering – och om en del två!

Skriv egen bokrecension till Stygga flickor kommer till himlen