Genre: Klassiker
Ämnesord: krig, religion, historia, framtid
Utgivningsår: 1998
ISBN: 9789186683818

Bok recensioner av Svenska Folkbibeln :

Räven 2017-03-14 09:12
Med tanke på att Bibel 2000 dels utelämnat vissa verser i Gamla Testamentet, dels valt att stava ordet HERREN med endast kapillärer, valde jag istället en alternativ översättning. Hur ska man annars veta vilken herre man syftar på: Gud eller en helt vanlig man? Andra kanske hade valt Folkbibeln av en annan orsak, nämligen den att Folkbibeln förstärker vissa av Gamla Testamentets profetior om den kommande Messias - och där en jämförelse av de inledande kapitlen i Hoseas bok är tillräckliga bevis för att förstå dessa. Men även om Bibel 2000 genom att ändra stavningen av hans egennamn gjort Gud mindre helig, så är min bild av honom den samma: någon som på grund av sin inre feghet inte vågar utnyttja sin allsmäktighet och med det låta Djävulen regera.

Bibeln har ett skiftande innehåll. Ibland handlar det om ett motsträvigt folks historia, hur detta trotsar Gud och hur Han i sin tur straffar dem direkt eller sänder ut en profet för att varna det och med det samtidigt ge människan en chans att bättra sig. I andra stunder handlar det mer om levnadsregler, vilka tar upp allt från hantering och förtäring av livsmedel till det mer sexuella. Det där sistnämnda är något som skapat en hel del rabalder under de senaste åren. Själv tror jag att dessa regler var nödvändiga för det så kallade Guds utvalda folk skulle kunna växa sig starkt ifall nya krig mellan dem och fiendefolket hotade. Och liksom innehållet skiftar, så skiftar också kvaliteten på det. Från det klart läsvärda till det som gör läsaren direkt sömnfärdig.

Skriv egen bokrecension till Svenska Folkbibeln