Raul Wallenberg i Budapest

Författare: Paul A. Levine
Ämnesord: krig, politik, religion, historia
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789187031281

Välskriven bok som ger en ny, stundtals överraskande och genomgående nyanserad bild av den svenske diplomaten Raoul Wallenberg!

Raoul Wallenberg är en av Förintelsens hjältar, som har hyllats för sina insatser i Buda¬pest 1944. Paul A. Levine, docent i historia vid Uppsala universitet, har under 20 års tid forskat kring Wallenberg och svensk diplomati under Förintelsen. Här river han hål på ett antal myter om en människa vars symboliska kraft levt kvar decennier efter hans försvinnande. I denna nyanserade skildring av vad Wallenberg lyckades uträtta under sina sex korta månader på historiens stora scen tonas hjältestatusen ned, men läsaren får en rikare bild av honom som person.

Raul Wallenbergs insatser för att hjälpa och rädda judar under Förintelsen har beundrats av miljoner människor världen över. Postumt har han erhållit hedersmedborgarskap i flera länder, han står som staty i många städer i världen och han har fått ge namn åt både akademiska institutioner, skolor, parker och gator. De sex månader Wallenberg tillbringade i det hårt drabbade Budapest under krigsslutet var dramatiska. Han och hans kolleger hjälpte många tusen fler judar än den betydligt mer berömde Oskar Schindler. Men de flesta böcker om Wallenberg har en tendens att glorifiera honom snarare än att skildra den verkliga historien.
Bok recensioner av Raul Wallenberg i Budapest :
2017-01-24 17:26
Raul Wallenberg gjorde en fantastisk insats i Budapest under slutet av 1944 o början av 1945 o räddade massvis med judar undan Förintelsen.
Denna bok ger en annorlunda syn på Wallenbergs insats. Författaren ser inte ner på honom, utan är en stor beundrare, men Levine vill få ner Raul Wallenbergs insats på en rimlig nivå. Han tar fram flera av dem som arbetade för svenska ambassaden i Budapest under andra världskriget: Carl Ivan Danielsson, Per Angerer m fl och som gjorde en lika stor insats för judarna.
Boken grundar sig helt på skrivet material och inte alls på vittnesmål från överlevande från Budapest.
En givande bok, lång och tätskriven, men klargörande på många sätt.

"