ISBN: 9780349130170

Amy och Stan Evans, bror och syster i femtioårsåldern har levat hela sina liv i barndomshemmet vid walesiska kusten.

"Skit i rumpan", skrek Amy.

Medelbetyg: 4 (2 röster)

Bok recensioner av Brev till min älskade :

gun 2017-01-07 16:58
Amy känner att hon inte är älskad av sin mor. Amy är ful och brodern Stan ser ut som en ängel. Men Stan lider av rakitis och hans liv blir mer och mer begränsat. När föräldrarna är borta fortsätter Amy ta hand om sin bror som då är rullstolsburen. En dag känner hon att hon måste ha något mer ut av livet och sätter in en annons. Hon får ett svar och det är från brodern. Amy lär känna sin bror mer genom sin falska identitet och det gör att både hon och brodern blir friare i sitt tänkande och i sina handlingar.
Det är en ibland ganska känslosam berättelse. Romanen är lättläst och annorlunda.

BlommigaBarbro 2017-07-10 11:16
Det här är den andra boken jag läser av den brittiska författarinnan Bernice Rubens (1923-2004). Den första boken, Flyttfåglar, läste jag ut för några veckor sedan och fullkomligt älskade den. Jag såg att Bernice Rubens skrivit en rad böcker men att endast en till bok, Brev till min älskade- var tillgänglig på svenska. Nu har jag också lånat den på biblioteket och läst ut den- och kan enbart säga- vilken fantastiskt bra bok! Boken som handlar om de medelålders Amy och Stan- två syskon som bor ensamma kvar i föräldrahemmet, han svårt sjuk och handikappad, hon som hans en aning drömmande vårdare. Av en slump sätter Amy som längtar efter kärlek in en annons i det lokala bladet under pseudonym- i hopp om att finna den rätta mannen- och mycket snart får hon också svar, ett endaste svar- från brodern! Det är inledningen på den här mycket gripande romanen fylld med besvikelse, sorg och längtan- men som liksom Flyttfåglar är Brev till min älskade- fylld med humor som får mig att skratta högt mellan sidorna. Amys barndomskamrat Gwyneth- en religiös oskuld på sextio spelar även hon en stor del i berättelsen. Jag tyckte som sagt jättemycket om boken och är så besviken över att inte fler böcker av Bernice Rubens finns översatta till svenska. Att läsa på engelska tar tid för mig, men det får väl helt enkelt ta tid- för jag vill verkligen läsa resterande böcker av Rubens.
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Skriv egen bokrecension till Brev till min älskade