M. Lundgren

En förtrollad vardag

Författare: Marika Cobbold Hjörne
Ämnesord: hälsa, humor, kärlek, hypokondri
Utgivningsår: 1998
ISBN: 9143001505

Att leva sitt liv i skräck är bara att leva sitt liv till hälften.Clementines halvsyster Ophelias ord ekar i Clementines liv. Clementine Hope är i trettioårsåldern och nyligen skild. Hon undervisar i musik och arbetar på en samling sagor som hennes faster Elvira lämnat efter sig. Men för det mesta oroar hon sig. Hon oroar sig för den ökade brottsligheten i den lilla staden Aldringham där hon bor, för sjukdom och kärlek. Hon bekymrar sig för att kanske ha förolämpat Gud, och under de få stunder då hon är tillfreds med Honom för att ha stött sig med mannen i mattaffären eller Mrs Challis som äger kaféet där hon brukar träffa sin väninna Jessica. När hon tror sig ha funnit kärleken i Nathaniel, grannsonen, gör hennes rädsla för att leva att hon är på väg att förlora honom. Hon inser att hon måste vända sitt ödes gång, utkämpa en strid med sin egen skräck, ta livet i hampan och rida ut stormen.Marika Cobbold Hjörne är svenska men bosatt i England sedan många år och skriver på engelska. Hennes båda romaner Guppy till kvällsmat och En alldeles egen skapelse var stora framgångar i både England och Sverige.

Bok recensioner av En förtrollad vardag :

BlommigaBarbro 2016-12-29 11:26
En mycket underhållande, tankeväckande och gripande roman av en för mig tidigare okänd författare som dessutom är svenska. I boken får vi möta den ständigt oroliga Clemetine, hennes besserwisser till syster Ophelia, kärleken Nathaniel och dennes far, den otursdrabbade Mr. Scott i en mindre engelsk stad vid namn Aldringham. Jag kände igen mig en hel del i Clementines tankar om omvärlden. Jag skrattade med henne och kände samtidigt av hennes oro. Jag vill definitivt läsa resterande böcker av Marika Cobbold Hjörne! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Skriv egen bokrecension till En förtrollad vardag