L. Callne

Operamopsen : en sällsam kärlekshistoria

Författare: Disa Åberg & Linda Bonaventura
Ämnesord: humor, opera, mopsar, östermalm
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789187595424

Stambytet i bostadsrättsföreningen Kastanjen sammanför människorna på oväntade sätt då de tvingas dela kök och dusch i gemensamma utrymmen. Mopsen Malcolm blir förälskad i en operasångerska och inget blir sig likt i den tidigare så stela trappuppgången. I takt med att rören i huset byts ut genomgår även invånarna ett inre stambyte. Plötsligt skapas nya relationer som förändrar allt.
Romanen påminner om succén "Tillsammans är man mindre ensam", där man ofta skrattar högt när man läser. Men också gråter ibland. En roman om att våga förverkliga sina drömmar, se sanningen i vitögat och möta sig själv.
Gullan Silfverstierna är en avdankad och alkoholiserad operasångerska som numera har sin största beundrare i mopsen Malcolm. Malcolm ägs av Britta, en lite barsk pensionerad utlandskorre. Hennes hatobjekt är skandalmurveln Affe. I huset bor även Bianca, nyinflyttad från Norrland, med ett olovligt andrahandskontrakt. Ordningen upprätthålls av Gullans man, den nyss pensionerade officeren Per-Fredrik, ordförande i föreningen. Men när Per-Fredriks hemlighet avslöjas börjar kaoset att sprida sig. Hela tiden ser mopsen Malcolm vad som händer och han luktar sig till kärlek och oro i huset.

Medelbetyg: 2 (1 röster)

Bok recensioner av Operamopsen : en sällsam kärlekshistoria :

BlommigaBarbro 2016-12-17 22:27
Jag hade höga förväntningar, men tyvärr tyckte jag inte alls speciellt bra om den här boken. Jag trodde att den skulle vara rolig, men böcker där oskyldiga små hundar sparkas definierar inte jag som det minsta underhållande. Dessutom är jag så trött på fördomsfulla böcker. Handlingen utspelas på Östermalm bland de rika. Och naturligtvis är alla som är rika är dryga och otrevliga. Dessutom gillade jag inte Britas syn på kungahuset. Det enda underhållande är karaktären Gullan och Anna Maria Källs lysande tolkning i sann Bianca Castafiore stil. Men det är också allt!

Skriv egen bokrecension till Operamopsen : en sällsam kärlekshistoria