En mörk strimma av ljus

Författare: Samar Yazbek
Ämnesord: kärlek
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789170377310

KÖP BOKEN ONLINE

Sent en kväll ser Hanan ett ljussken under sin makes sovrumsdörr. Hon öppnar den och får syn på sin åldrige make och sin älskade tjänsteflicka Alya tillsammans i sängen. Förblindad av ilska och raseri slänger Hanan ut Alya ur huset mitt i natten. Alya, ännu inte tjugo år gammal, har varit Hanans tjänsteflicka i över åtta år. Hon växte upp i slummen och har inte hört av sin familj sedan den dag då hennes far i utbyte mot en summa pengar tog med henne till huset. Nu närmar hon sig sina uppväxtkvarter igen och minnena sköljer över henne. Våldtäkterna, slagen, den ständiga stanken av sopor. Och hon kommer på sig själv med att trots allt sakna Hanans kärlek och tryggheten i huset.Samtidigt drabbas Hanan av panik över vad hon gjort. Hon inser att hon har levt ett privilegierat liv men att det har saknat innehåll, saknat kärlek. Tills hon träffade Alya som hon gjorde till sin tjänsteflicka på dagarna och älskarinna på natten.En mörk strimma av ljus är en roman om två kvinnor, starkt beroende av varandra, men det är också en berättelse om klass och patriarkatets makt i Syrien."En perfekt ingång till Syrien som vi vet väldigt lite om. Den är vacker, skrämmande, sorglig men det finns också en gnutta ljus, ett hopp i boken." Magnus Utvik ger boken betyget 4 av 5 i Gomorron Sverige"Yazbek utforskar också på ett intressant sätt frågan om makt, vem som besitter den och hur den kan förskjutas. Det är gripande." Naila Saleem, Kulturnytt, SR"En stark sång om två kvinnor och en desperat kärlek." Elisabeth Hjorth, Svenska Dagbladet"En mycket viktig roman." Minna Jonsson, GD

Bok recensioner av En mörk strimma av ljus :

Papa 2016-09-09 20:01

Skriv egen bokrecension till En mörk strimma av ljus