Under det rosa täcket

Författare: Nina Björk
Ämnesord: politik, historia, kultur, feminism
ISBN: 9146170111

De senaste årens kvinnodebatt har till stor del kretsat kring kvinnors rätt att vara annorlunda, att vara kvinnliga. Mend vad är kvinnlighet? Nina Björk, frilandsjournalist och litteraturvetare, diskuterar i Under det rosa täcket 1980- och 90-talets kvinnodebatt. Genom att läsa förföriska kvinnomagasin, feministiska biologer, hyllare av moderskapet, en roman av Virgina Woolf, betrakta agresssiva ninjafeminister i litteratur och på film och genom att läsa betraktelser av Simone de Beauvoirs liv, följer hon kvinnligheten som en skapelseberättelse i vår tid.

Medelbetyg: 4,5 (10 röster)
Bok recensioner av Under det rosa täcket :
2004-08-04 03:32

Detta är en bok för kvinnor (och män) som vågar se verkligheten för vad den egentligen är. Den handlar om kvinnoförtrycket som fortfarande existerar i väldigt hög grad, och om hur könsdebatterna och feminismen har ändrats genom åren.

Nina björk (författarinnan) kritiserar den "allmänt accepterade" feminismen, där man pekar på biologiska könsskillnader som en ursäkt till varför saker och ting är som dom är, istället för att ta tag med hårdhandskarna och verkligen förändra på det mansdominerande samhället!

Den här boken har förändrat min världsbild totalt! Här gick jag omkring och trodde att Sverige och västvärlden i övrigt var en någorlunda jämställd plats att leva på...
Den har verkligen öppnat mina ögon för kvinnoförtrycket som pågår än idag och fått mig att lägga märke till orättvisor i vardagen som jag tidigare tog för självklarheter.
Den har också fått mig att reflektera och ifrågasätta min egen roll i samhällsspelet, där den "accepterade" feminismen (som jag länge sympatiserat med) i själva verket blir till nackdel för oss kvinnor, eftersom den arbetar MOT förändringar på det individuella planet.

För varje blad jag vänder känner jag att någonting fantastiskt väcks inom mig - ett medvetande om verkligheten kring mig. Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna underbara bok, den har verkligen satt min värld i gungning!
2005-02-16 17:45
Nina Björks Under det rosa täcket fungerar som en väckarklocka: plötsligt ser man världen i ett annat ljus. Saker man aldrig tidigare ifrågasatt blir tydliga, hur förhåller jag mig egentligen till samhället? Boken är den perfekta gåvan till din syster eller bästa väninna. För innehållet är Under det rosa täcket värd en femma, för språket en fyra -jag skulle ge 4.5 om det vore möjligt.
2005-06-29 11:57
Very good. Mitt personliga feministiska uppvaknande skedde med hjälp av den här boken. Samma sak hände med min man 10 år senare :-)

Borde vara obilgatorisk litt på gymnasiekurserna i samhällskunskap.
2005-08-15 10:28
Hej!
Har sina poänger...
Denna bok läste jag när jag studerade på genusvetenskapen.
Boken var väl ganska ok om man jämför med andra genusböcker som är ganska tröga att läsa.

Denna recension är bättre än min :)

2006-06-15 08:52
Nina Björk är författare, journalist och litteraturvetare. I sin bok ”Under det rosa täcket” med undertiteln ”om kvinnlighetens vara och feministiska strategier” för hon fram ståndpunkten att s.k. ”kvinnlighet” och ”manlighet” är resultat av miljö och inte arv.

I boken läser och betraktar hon litteratur, tidningar och film under 1980- och 90-talet. Olika ämnen som behandlas är bland annat utseende, biologism, moderskap, Simone de Beauvoir, Virginia Woolf, ninjafeminism, särbehandling etc.

Boken, som kommit att bli min bibel, är intelligent, rapp och viktig då den tar upp olika riktningar inom feminismen och vad som skiljer dem åt. Björk själv hör till likhetsfeminismen, vilket innebär att man anser att kvinnor och män är lika och att uppfattningen om s.k. ”manligt” och ”kvinnligt” är sociala konstruktioner. Björk skriver själv att hon har ”en önskan om en feminism som inte gör kvinnan till en utopi, som inte gör henne till en naturlig identitet – utan som istället kämpar för en frigörelse från fasta könsidentiteter.” Hon menar att människor, män som kvinnor, inte ska begränsas av könstillhörighet. Hon skriver vidare att ”Feminism bör vara en kamp för att ordet ”kvinna” inte ska betyda någonting mer än sin definition, ”en människa med bröst och slida”. Då skulle ordet inte längre forma våra liv som det gör idag. […] Att vara kvinna ska inte vara någonting fint – det ska vara något ointressant. Bara då kan vi vara fria att forma vår identitet oavsett kön” (s 14).

Feminism handlar mycket om frihet; att få växa upp utan könsliga krav. Ingen människa ska förväntas göra vissa saker bara för att personen råkar tillhöra ett visst kön. Björk tar bland mycket annat upp Simone de Beauvoir, en känd feminist, som även hon kämpade för upplösandet av könens betydelse. Hon myntade den klassiska frasen: ”Man föds inte till kvinna, man blir det”.

Björk går till angrepp mot särartfeminismen (biologism), även kallad livmodersfeminsim, som anser att det finns en biologisk bestämd kvinnlighet och en biologisk bestämd manlighet. De anser således att ”kvinnlighet” och ”manlighet” är medfött och att män och kvinnor ska ha olika positioner i samhället. Enligt mig är detta rena dravel. Björk anser att livmodersfeminismens synsätt är ett hot mot ett jämställt samhälle då inställningen låser fast kvinnor och män i olika positioner och roller. Ett av skälen till att kvinnor kan hållas nere är bland annat att kvinnor tillskrivs vissa biologiska medfödda egenskaper, vilket används för att legitimera en underordning. T ex: ”kvinnor är mjuka av naturen – därför passar de inte som chefer”. Kvinnan har försatts till hemmet och mannen ute i arbetslivet. Med särartsfeminismen förblir individen sitt kön framför sin mänsklighet – och begränsas därför.

Under det rosa täckets titel anspelar på det täcke vi får vid födseln; vi fostras till kvinnor eller män och därmed tillkommer vissa bestämda egenskaper. Jag hoppas att den här boken kan få folk att öppna ögonen för att det existerar ett maktsystem baserat på kön (tillsammans med klass, etnicitet, religion, kultur etc.) i världen och att detta system har en mängd konsekvenser. För den som redan har öppnat ögonen kan boken fungera som introduktion till feminism.
2008-10-29 21:36
Mycket bra, men gav mig ingte jätte nytt.
2008-10-30 08:01