Flickan på den vita hä..
 H. Fogelström

Dinosauriens fjädrar

Författare: Sissel-Jo Gazan
Ämnesord: mord, historia, kärlek, spänning, vetenskap
ISBN: 9789100124670

Frågan om skräcködlornas ursprung och när de levde på jorden fascinerade 1800-talets vetenskapsmän, som bedrev skyttegravskrig mot varandra medan man la pussel med benbitar. Frågan om varför de försvann och huruvida de levde vidare i någon form har varit en lika omstridd fråga sedan dess. Var Tysronnasaurus rex i själva verket inget annat än en stor fågel, en förvuxen livsfarlig kalkon med tänder, komplett med fjädrar och allt. Den unga biologen Anna Bella har precis levererat sin avhandling om fåglarnas ursprung när hennes handledare hittas död. Varken hon eller polisen Søren Marhauge kan hitta en förklaring, och när Anna Bellas studiekamrat plötsligt försvinner så blir historien än mer makaber och oförklarlig. Dinosauriens fjädrar är en psykologisk thriller om förhållandet mellan existens och vetenskap, och en gripande berättelse om den hjärtslitande kärleken till ett barn. Dinosauriens fjädrar är en bok som överskrider genrerna. Den är svart och spännande som en deckare, den är bildad och kunnig som en vetenskaplig översikt och den har romanens insikter i livets små och stora tragedier: en kärleks död, ett barns bortgång, vetskapen i att när som helst kan ödet se till att man blir ensam kvar. Boken har mötts av entusiastisk kritik av de kräsnaste recensenterna, och fått publikens pris i form av Danmarks Radios romanpris 2009.

Bok recensioner av Dinosauriens fjädrar :

SannaA 2013-08-04 21:46
En väldigt bra bok, jag hade aldrig hört talas om den när jag köpte den så jag hade inga som helst förväntningar men när jag väl hade läst något kapitel så fastnade jag direkt. Boken hade ett högt tempo hela vägen igenom. Karaktärerna var beskrivna väldigt väl så det kändes som att man förstod dem i deras handlingar. Man lär sig saker i boken fast man inte tänker på det. Jag rekommenderar denna till alla som vill sluka en bok och fastna helt i dess värld!

Skriv egen bokrecension till Dinosauriens fjädrar