Weirdo

Författare: Cathi Unsworth
Ämnesord: mord, psykologi, ungdom, häxa
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789187049262

"Östra Englands galna häxa, kallade tabloiderna henne. Mördar-Corrine, den sataniska översteprästinnan som sommaren 1984 hade slagit klorna i tonårsbefolkningen i en kuststad i Norfolk. Djävla weirdo, sa lokalinvånarna. Håll henne borta."

För tjugo år sedan dömdes den femtonåriga skolflickan Corrine Woodrow för det bestialiska mordet på en klasskamrat. Men nya dna-bevis antyder att Corrine inte var ensam om dådet, och privatutredaren Sean Ward reser till den lilla staden Ernemouth för att undersöka fallet.

Det Sean möter är en brittisk småstad full av hemligheter, människor som tiger och svart magi. Till sin hjälp har han Francesca, den lokala tidningens chefredaktör, och tillsammans försöker de ta reda på vad som egentligen hände. Men stadens makthavare gillar inte deras rotande och motarbetar dem i det tysta. Sean och Francesca inser snart att det finns människor som inte skyr några medel för att dölja sanningen och ju närmare gåtans lösning de kommer desto större blir faran för deras egna liv.

En klassisk brittisk deckare med en twist av noir.
Bok recensioner av Weirdo :
2013-05-24 13:37
Bokrecension
Författare: Cathi Unsworth
Titel: Weirdo
Originaltitel: Weirdo
Översättning: Per Planhammar
Antal sidor: 382
År: (2013)
Förlag: Kalla Kulor
ISBN: 9789187049262
Cathi Unsworth, London, är författare, journalist och redaktör. Hon började sin karriär på det legendariska musikmagasinet Sounds vid 19 år ålder. Sedan dess har hon arbetat som journalist och redaktör på flera andra musik-, film och konsttidningar. Cathi har tidigare skrivit både romaner och punk noir-noveller. Weirdo är hennes fjärde roman, vilken utsågs till Book of the year 2012 av Laud and Quiet Magazine och crimesquad.com
Källa: (Kalla Kulor).
För tjugo år sedan dömdes den femtonåriga skolflickan Corrine Woodrow för det bestialiska mordet på en klasskamrat. Nu tjugo år efteråt finns nya DNA-bevis för att hon inte var ensam vid dådet. Privatutredaren Sean Ward reser till den lilla staden Ernemouth för att undersöka fallet. Till sin hjälp har han den lokala tidningens chefredaktör Francesca. Han möter en brittisk småstad som bär på många hemligheter och de boende tiger om händelsen. Han kommer även att upptäcka att det finns svart magi. Sean lär känna Corinne och flera av hennes så kallade vänner genom gamla klasskamrater och upptäcker att det finns mycket annat som ligger bakom dådet på den jämnåriga kamraten. Det finns även människor som inte skyr några medel för att dölja sanningen och ju närmare gåtans lösning de kommer desto större är faran för deras egna liv.

Ja, vad tyckte jag egentligen om denna roman? Både ock kan jag väl säga. Författaren höll mig som läsare på halster nästan tills romanen var slut. Den hade många partier som kändes onödigt långa och jag förstod ganska snart att det inte gått till på det sätt man skulle tro. Men den var heller inte oförutsägbar, problemet var bara att spänningen kom när över hälften av boken var läst. Så det var ingen sträckläsarbok där jag bara ville fortsätta läsa tills slutet kom. Nej, istället tröttnade jag många gånger eftersom handlingen stod still. Började läsa andra böcker emellan. Men sedan när slutet började närma sig, då fick storyn upp farten och blev riktigt spännande och det var väl tur för annars hade jag aldrig tagit mig igenom den. Men med den spännande upplösningen så blir betyget tre av fem.

Betyg 3/5

"

Skriv egen bokrecension till Weirdo