Du satt på Karlavagnen

Författare: Caroline Nylander
Ämnesord: psykologi, kärlek, alkohol
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789137138541

Stark debut om en familj i sönderfall

"Du satt på Karlavagnen. Sju stjärnor. Som mamma brukade peka på när vi satt ute om kvällarna. Titta där, sa hon och visade med fingret. Titta där!" Men Julias pappa finns inte där uppe bland stjärnorna som hon vill tro. Karlvagnen är ett svart hål i Fruängen. Och det är där hennes pappa sitter. Insvept i spritångor och cigarettrök. Längst in i hörnet med handen om en öl. Det har inte alltid varit så. En gång hade Harry och Elisabeth drömmar, de kunde prata med varandra utan att skrika och deras hjärtslag slog precis i takt. Sedan faller kärleken sakta isär och sovrummet doftar inte längre nytvättade lakan. En sommar är de på semesterresa i Skåne. Där finns också Julia, deras åttaåriga dotter. Hon vill bada, samla snäckor och leta stenar. Hon vill krypa upp i mammaknäet och blunda, känna sig inlindad och varm, tänka att allt ska bli bra. Hon vill att pappa ska vara nykter. Hela sommaren. Att mamma ska vara glad. De båda berättelserna varvas med Julias minnen. Hennes vuxna jag tänker tillbaka, ser Harry ligga utslagen på soffan, ser honom vingla längs vägen, hans glansiga läppar. Och hon ser Elisabeth, armarna som långa snören, axlarna tunga, och sig själv. Liten och tunn. Det sönderbitna guldhjärtat dinglande om halsen. Du satt på Karlavagnen handlar om hur det är att växa upp med en alkoholiserad pappa och en trasig mamma. Om kärlek, den som fanns och kanske fortfarande finns där någonstans. Om att se en människa långsamt gå sönder, och om att vara den människan.

Bok recensioner av Du satt på Karlavagnen :
2013-05-22 19:22
Bokrecension
Författare: Caroline Nylander
Titel: Du satt på Karlavagnen
År: (2013)
Antal sidor: 323
Förlag: Forum
ISBN: 9789137138541
Caroline Nylander är född 1982 och bosatt i Stockholm. Du satt på Karlavagnen är hennes debutroman, en fiktiv berättelse baserad på hennes egen uppväxt.
Källa: (Forum).
Lilla Julia bor med sin mamma Elisabeth och pappa Harry, en frånvarande pappa. Mamma Elisabeth har mer problem med att tänka på Harry än att verkligen ta hand om lilla Julia på bästa sätt. Vi läsare får parallellt läsa om när Elisabet och Harry träffades och var ett lyckligt par. Hur glada de var när Elisabeth väntade Julia. Harrys pappa hade alkoholproblem och slog sin fru, Harrys mamma. Harry hatade många gånger sin pappa och lovade sig själv att aldrig bli som han. Men även Harry blir mer och mer glad i öl och sprit och han röker som en borstbindare. När så lilla Julia föds är det alkoholen och kompisarna på Karlavagnen som gäller mest. Harry och Elisabet bråkar mer och mer, men Elisabet kan inte slita sig loss från Harry. Hon får i stort sätt själv ta hand om Julia och ibland när det är stjärnklara kvällar tittar hon och Julia upp mot himlen och Elisabeth pekar på Karlavagnen och säger att det är där Harry sitter.

Denna roman är både stilistisk och välskriven, men tragisk rakt igenom. Inget barn ska behöva vara med om det lilla Julia fick vara med om. Caroline Nylanders berättarröst var helt underbar och alla gestaltningar av karaktärer och miljöer var också fantastiska. Jag tyckte också om dialogerna, som visserligen ofta var tunga, men mycket eftertänksamma. Jag sträckläste denna roman även att den var så tragisk som den var, men jag kunde bara inte lägga den ifrån mig. Jag hoppas verkligen att Carolina Nylander kommer ut med fler böcker, för henne vill jag läsa mer av.

Betyg 5/5

"

Skriv egen bokrecension till Du satt på Karlavagnen