De 39 stegen

Författare: John Buchan
Ämnesord: politik, mord, spänning
ISBN: 0141441178

Året är 1914 och världen står på tröskeln till det första världskriget. Till ett dimmigt London anländer Richard Hanney för en välbehövlig semester. Men då, mitt i natten, rusar plötsligt en man på flykt in i hans lägenhet. Han är Överste Scudder och berättar skärrat om en komplott som inte bara äventyrar Englands säkerhet utan hela världens. Hanney vet inte vad han ska tro och vill helst inte bli inblandad. Men plötsligt blir Scudder mördad och Hanney utpekas som gärningsman. Jagad av både polisen och tyska agenter flyr han med tåg mot de skotska högländerna och kommer där i ägo av Scudders anteckningsbok. Under växande fruktan avtäcks hemligheten med ”De 39 stegen?” - och Hanney inser att han är den ende som kan hindra en förestående katastrof. Om det inte redan är för sent?
Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av De 39 stegen :
2004-07-16 15:18
Rätt trevlig om än anspråkslös spionhistoria där händelserna avlöser varandra i ett rasande tempo. Berättelsen om Richard Hanneys flykt genom de skotska högländerna hade sannolikt vunnit på att utvidgas något. Känslan av att vara jagad av allt och alla förmedlas verklighetstroget och upplösningen är oväntad. Varken Buchans roman eller Hitchcocks filmatisering från år 1935 är några mästerverk, men de duger gott som förströelse. Har kommit att bli en klassiker i sin genre.
2009-02-15 23:40
Richard Hanney återvänder till England efter herrans massa år. Han syftar spendera sina pengar och leva livets glada dagar. Dock visar det sig att dagdrivarlivet inte riktigt ligger för honom. Tristessen går honom på nerverna och han beslutar sig för att resa tillbaka till Sydafrika om inget spännande händer. Naturligtvis händer det något spännande. En främling irrar sig in hos Hanney och berättar en vansinneshistoria. Det handlar om en konspiration mot den civiliserade världen. Ett krig ska bryta ut och Tyskland kommer överraska England i en blixtattack. Det är bara främlingen som kan föra budskapet om komplotten vidare och han är jagad. Förhoppningarna om att kunna gömma sig hos Hanney kommer på skam när främlingen trots vidtagna säkerhetsåtgärder blir mördad. Plötsligt är Hanney inte bara efterlyst för mord, utan den enda som vet sanningen.

Spionhistorier var en populär genre under första delen av 1900-talet. Föregångaren till Ian Flemmings rätt tröttsamma verk om James Bond var bland annat den klassiska författaren John Buchan med sin bok "De trettionionde stegen". Boken nådde ut till allmänheten och gjorde succé som film med Hitchcock som regissör. Författaren ämnade skriva en enkel tjugofemöres roman. En kort men äventyrlig historia med galna infall och smart intrig. Och han lyckades med bravur. Den här korta boken har ett driv som oftast saknas i böcker från samma tid (t ex Sherlock Holmes äventyr som enligt min mening tuggats sönder av tidens tand). Jag sträckläste ut boken och gav den en stark fyra i betyg.

"

Skriv egen bokrecension till De 39 stegen
Den osynlige mannen