Författare: Kristofer Folkhammar
Ämnesord: kärlek, psykologi
ISBN: 9789127121393

Romantik:  1
Lärorik:  2
Sorglig:  4

Love is a battlefield. De går genom köket. Isak och Billy. Tak och väggar. Stol, bänk och köksbord. Två killar, ett pronomen. Han kysser honom. Han diskar ur en bunke åt honom. Han hade tänkt sig ett helt fantastiskt långt, gott liv.

Isak & Billy är berättelsen om Isak, som står handlingsförlamad och ångestfylld inför världen, och om Billy som klarar allt med sina vältränade muskler och sin provocerande energi. Det är en intensiv och erotisk kärleksberättelse om tvåsamhetens ljuvliga intimitet och förödande klaustrofobi. På detta kärlekens slagfält är manskroppen lika åtrådd som irriterande, omväxlande oövervinnerlig och självförstörande. På en skenbart enkel men gnistrande prosa och med humor och svärta gör Kristofer Folkhammar sin romandebut.

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av Isak & Billy :

bokmalipartille 2013-03-24 21:08
En kort roman om ett homosexuellt par. Berättelsen tycker jag lider av sexfixering, påminner
faktiskt om Harold Robbins vilket är underligt när det handlar om en bok verkar ha blivit hyllad
av flera kritiker. Psykologin är navelskådande samtidigt som karaktärerna ofta tycks sväva fritt från
omgivning, tid och rum.

d@ddydj 2015-06-26 13:57
Det är svårt det där. Relationer. Premisserna för att ingå en relation kommer till stor del påverka utfallet av själva relationen. I ”Isak & Billy” får vi ta del av relationen mellan namne karaktärer; Billy, den utåtriktade, kontrollerande och muskulösa, samt Isak, den passiva, med den ”hopplöst otränade kroppen” och som befinner sig i en ständig ångestbubbla. Kristoffer Folkhammar har på så sätt skapat två polariserade karaktärer där det naturligt kommer uppstå motsättningar.

Folkhammar skapar på ett fåtal boksidor så pass nyanserade karaktärer att man inte fattar tycke för någon utav dem, deras mänskliga ”fulhet” blir så pass palpabel. Den genomgående känslan blir istället att man vill att det ska ta slut mellan dem, för deras egen skull, för att slippa det ständiga pendlandet i karaktärernas skuldsättande av varandra.

Isak blev för Billy mer ett projekt för att åskådliggöra vilken fantastisk människa han är: ”Billy tänkte att det finaste man kan göra är att älska någon trots hans skavanker” och kräver i gensvar ständig bekräftelse av Isak. Billy blev för Isak en vägg som Isak kunde stödja sig emot och utnyttjar därför Billys generositet; samtidigt utstår han mindervärdeskänslor eftersom Billy är allt det som resten av världen uppskattar och som han själv inte är, men kämpar mot dessa känslor genom att inte ge Billy någon bekräftelse överhuvudtaget.

Det är så infekterat det kan bli. Det är ångestladdat. Det får mig att tänka på att uttrycket ”opposites attract” är ett uttryck som vi borde skrota helt och hållet. Men kanske det Folkhammar framförallt vill få sagt är att vi inte ska se andra människor som ett sätt att hela eller hävda oss själva på, för det om något är inte en premiss att basera en relation på.

Skriv egen bokrecension till Isak & Billy