I herrans namn

Författare: Johan E Sköld
Ämnesord: spänning
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174970067

Germund Askerfeldt har i alldeles för många år låtit polisarbetet sluka honom helt. Han försummar sin dotter Lovisa som han har med en gammal tillfällig flirt. Alla hans vänner har stadgat sig medan han lever ensam i lägenheten vid Stora Torget i Norrtälje. Just hemkommen från London och en kurs hos Scotland Yard, kastas han rätt in i utredningen kring en ung kvinnas död. Berättelsen är den första av en serie böcker om Germund Askerfeldt och Viveka Svinhufvud som alla utspelar sig i lantlig miljö i Norrtälje, Roslagen och Stockholms norra skärgård.
Bok recensioner av I herrans namn :
2013-01-09 22:32
Två poliser som hatar tvingas jobba ihop för att lösa mord på en internatskola i Roslagen. Han är kriminalinspektör, hon är polisassistent. Lite klyschigt skulle man kunna tro, men det fungerar faktiskt. Boken avslöjar hela tiden lite här, lite där, och trots att det tydligen är ett förstlingsverk, så är man fast och fortsätter plöja de 450 sidorna, trots att man borde göra annat. Fyra böcker i serien lär vara skrivna enligt vad jag hörde på radio, och nästa finns redan på adLibris, Bokia och Bokus såg jag.

Det som skiljer mot andra deckare är att den utspelar sig på landet. Det jagas och fiskas, röks pipa och snusas. Det märks att författaren känner trakten, allt känns väldigt äkta, alla märkliga typer. En av huvudfigurerna är för övrigt en duktig jakthund! Det här hade lika gärna kunna handla om Norrland, men kul att han valt norrtäljtrakten som så många inte minst i Stockholm har stark anknytning till.

Trots att jag varken hört talas om vare sig författare eller figurerna innan de pratade om den i radion, måste jag säga att jag gillar den. Betyget blir en fyra!

"

Skriv egen bokrecension till I herrans namn