Bok recensioner av Fuskaren som försvann :
Bokrecension
Författare: Per Naroskin
Titel: Fuskaren som försvann
Antal sidor: 381
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113032986
Per Naroskin, född 1959, är psykolog och psykoterapeut. Förutom sitt arbete med patienter är han författare, medarbetare i radio och tv och en efterfrågad föreläsare. Han medverkar flitigt i det populära radioprogrammet Spanarna. Källa.(Norstedts).
Handling: Denna roman kan man säga vara i två delar. Den första är i nutid och det handlar om den medelålders KBT-terapeuten Martin. Martin är frånskild, har en vuxen son och numera särbo. Romanen berättas i jagform av Martin själv. I början av berättelsen blir Martin av med sin hyreslägenhet på Östermalm där han har sin mottagning. Hyresvärdinnan har dött och arvtagaren vill ha lägenheten till något annat. Efter mycket letande hittar Martin en gammal tobakshandel på Södermalm, Södermalm av alla ställen och som är Östermalms totala motsats. Lokalen är liten, luktar rök och något annat som han inte kan sätta fingret på. Han flyttar in och snart dyker den märkliga kvinnan Madeleine upp. Egentligen vill hon bara fråga hur hon ska nå sin far som ligger sjuk. Han har gett hennes ett foto på en äldre man som han vill ha på sin dödsannons. Han vill inte berätta vem det är och Madeleine har själv ingen aning, men hon vill gärna veta. Hur ska hon få sin far att berätta, det är det hon vill få hjälp med. Hon börjar dyka upp regelbundet, först tycker Martin att det är besvärligt, men till slut får de fin kontakt.
Martin blir senare uppringd av en studiekamrat, Sofia från psykologutbildningen och här kan man säga att del två tar vid. För nu börjar Martin tänka tillbaka på sin utbildningstid tillsammans med Sofia och Danny. De hade en tät relation under utbildningen och nu dyker även Fuskaren upp. Alla tre hade varsin patient som de följde under sin utbildning och Fuskaren var Dannys patient. Danny var en person som var svår att komma in på livet, han berättade inget om sig själv och till slut kom frågan upp om Fuskaren verkligen fanns i verkligheten. Efter diskussionen kring detta försvann Danny helt plötsligt, ingen vet vart han tog vägen och hette han egentligen Danny?

Boken innehåller mycket psykoterapi, tankar och diskussioner om Freuds teser och teorier. Egentligen hade inte den första delen behövts för det var berättelsen om de tre kurskamraterna och Fuskaren som kändes vara det väsentligaste. Jag tyckte om författaren sätt att skriva och han använde sig av fina metaforer. I börjar tyckte jag att den var trög att ta sig igenom, men när den börja handla om vänskapen mellan Martin, Danny och Sofia tyckte jag allt flöt på bra och det var intressant och spännande att läsa. Sedan blev slutet lite trögare igen. Så lite kluven till berättelsen var jag allt, eftersom den pendlade mycket mellan att vara mycket läsvärd och det gick fort att läsa för att sedan bli trög och ganska ointressant. Men en trea är den helt klart värd.

Betyg 3/5

"

Skriv egen bokrecension till Fuskaren som försvann