Bok recensioner av Kolja på djupt vatten :
Författare: Åke Sandahl
Titel: Kolja på djupt vatten
Antal sidor: 170
Förlag: Idus
Medarbetare: Ulrika Slottner (form)
ISBN: 9789187001321
Handling: Fredrik Kolja Larsson är en före detta tjänsteman som efter skilsmässan från sin fru numera är hemlös och uteliggare. Han försörjer sig genom att samla på tomflaskor. En dag går han till Årstabergs folkhögskola med sina tomflaskor och blir tagen för den nya rektorn de väntar på och som skulle befinna sig just denna dag. Den gamla rektorn dog av en stroke på en personalfest för inte så länge sedan. Helt plötsligt har Fredrik Kolja Larsson fått koder till skolan, nycklar och en halv månadslön på sitt konto. Han åker och köper sig en bäddmadrass på Jysk och en ny kavaj. Madrassen lägger han på golvet i rektorsexpeditionen, nu har han även en plats att sova på och det inomhus.
Under hans första kväll träffar han på den ryska violinisten, Irina Stroganoff, som jobbar som musiklärare på skolan. De tillbringar natten tillsammans på Koljas madrass. När Kolja vaknar på morgonen är Irina redan borta. Hon hittas senare under dagen mördad under rektorsexpeditionens fönster. Varför och vem ville mörda henne? Kanske hade hon något med den ryska maffian att göra?
Helt plötsligt kommer att hända många konstiga saker i Koljas liv, han hamnar i olika problem, men av någon märklig anledning lyckas han lura poliser, kollegor och även ryska maffian. Men hur länge ska det gå hans väg?

En lättsam berättelse med högt tempo som är mycket lättläst. Karaktärerna är alla mycket godtrogna och ganska korkade, även poliserna. Berättelsen är också fantasirik och är skriven med glimten i ögat och med mycket humor. Nu är jag den som egentligen inte är särskilt förtjust i humoristiska böcker och tillhör dem som inte förstod mig på humorn i ”Hundraåringen som …” – en bok som nästan alla tyckte var den roligast bok de läst. Jag föredrar vemodiga böcker. Men Åke Sandahl fick mig ändå att skratta till lite då och då och då har han lyckats med det nästan omöjliga. Jag fick en stunds avkoppling från julens hysteri och det kan jag inte klaga på. Så en stark trea ger jag boken.

Betyg 3/5

"

Skriv egen bokrecension till Kolja på djupt vatten