Bok recensioner av Dansfeber :
Bokrecension
Författare: Anna Hansson
Titel: Dansfeber
Antal sidor: 155
Förlag: Idus
ISBN:9789187001178
Anna Hansson är född 1981, bor i Ånge och jobbar som gymnasielärare. Hon har dansat sedan hon var liten, och jobbat som danslärare i många år. Inspirationen till boken Dansfeber kommer från en grupp som dansat för henne länge. En del av händelserna i boken är verklighetsbaserade, men det mesta är helt påhittat. Du kan läsa mer om Anna på hennes hemsida: annahansson.n.nu Källa: (Idus förlag).
Handling: Det här är en ungdomsbok om några tjejer som älskar att dansa. Och nu är det snart dags för en ny vårshow och denna gång ska tjejerna få själva göra en del av koreografin. Maja är berättarrösten och hon berättar att hon, Elin och Liza går i samma klass och Millan och Julia i en annan. Efter skolan brukar de träffas på café Kanelbullen innan de går till danslektionen. Liza har aldrig bråttom, utan är som en snigel och kommer nästan alltid försent, Julia råkar nästan alltid ut för olyckor och har därför missat de senaste årens vårshower. Sedan är det även Martina och Lina som går på samma dans, de är bästisar och hänger alltid ihop. Förutom dansen älskar de killar och det hittar alltid snygga killar överallt. Millan firar jul året om och vill gärna ha lite jultema i vårshowen. Maja själv har en märklig matsmak, hon kan blanda precis vad som helst, som andra aldrig skulle tänka sig att göra.
En kväll när de kommer till sin danslektion är det ovanligt tyst. Annars brukar deras danslärare Sussi alltid ta emot tjejerna högljutt. Sussi kommer tyst emot dem och berättar att hon blivit erbjuden ett jobb som koreograf för en ny musikal som hon inte kan tacka nej till. Hon kommer därför inte kunna ta hand om tjejerna utan hjälp från en annan dansare. Tjejerna blir förstås besvikna, ända tills Sussi presenterar Micke, som Maja tycker är världens snyggaste kille. Det ska nog gå bra ändå, tänker hon. De bestämmer att denna vårshow ska ha temat skräck. Det ska bli zombiedans och andra skräckinspirerande danser. Och som sagt ska tjejerna få göra en egen dans. De tränar allt vad de orkar och hoppas att Julia inte ska bli skadad detta år.
Vårshowen blir perfekt och den blir så uppmärksammad att tjejerna hamnar i tidningen. Men bilden är märklig, det verkar vara en tjej för mycket. Vem är det och hur har hon fastnat på bilden?
En dag får Maja läsa om en talangjakt och berättar om den för de andra. Efter lite diskussion bestämmer de sig för att anmäla sig till den. De ska plocka ihop lite av varje dans till en tiominuters långt uppträdande. Under tiden fram till talangjakten hinner både Sussi och Micke sluta och de får en ny danslärare, Britta. Tjejerna får låna den gamla teatern och de tränar nästan jämt. Så är det då dags för talangjakten och vill du veta hur det går, läs boken!

Detta var en underbar ungdomsbok om dans. Boken var perfekt för mig, eftersom en av mina döttrar började dansa som liten och jag minns hennes stora glädje inför de kommande vårshowerna när de fick visa upp vad de lärt sig under året. Som stolt mamma satt jag givetvis i publiken. Nu är hon själv danslärare och jag tittar gärna på hennes elevers vårshower. Så för mig var det en stor glädje att läsa denna välskrivna och även roliga bok. Karaktärerna och miljöerna var perfekt gestaltade. Jag kunde verkligen se tjejernas glädje över att få dansa. Och även att det var en nostalgitripp som gjorde att jag log och nickade igenkännande åt det tjejerna gjorde. En härlig bok, kanske i första hand för ungdomar som dansar, eller för de som vill dansa. Men även en trevlig och humoristisk bok för andra ungdomar.

Betyg 4/5

"

Skriv egen bokrecension till Dansfeber