Originaltitel: The Invisible Bridge
Författare: Julie Orringer
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789137136790

Köp boken bookoutlet

Oförglömlig kärlekssaga i Tolstojs anda
Paris 1937. Andras Lévi, en ung arkitektstudent, anländer från Budapest med ett stipendium, en resväska och ett mystiskt brev som han har lovat att leverera till en person på rue de Sévigné. Brevets mottagare är den unga änkan och balettskoleläraren Klara som Andras blir handlöst förälskad i. Deras förhållande blir passionerat men komplicerat. Hon är åtta år äldre än han och bär på en mörk hemlighet. När hon slutligen inviger Andras i den tar hans liv en ny vändning.

Samtidigt rycker kriget i Europa allt närmare och då det bryter ut drabbas inte bara Andras och Klara, utan även hans bröder och hela hans ungerska familj. När Andras kämpar för sin överlevnad i de nazistiska arbetslägren, känns åren i Paris som en avlägsen dröm. Samtidigt är tankarna på Klara det enda som håller honom vid liv. Han minns den magiska dagen då de åkte skridskor i Bois de Boulogne, deras kärleksmöten i hans iskalla vindsvåning och alla de gånger han i smyg beundrade hennes dansövningar. Hoppet om att en gång få återse henne är det enda han har kvar i en värld av ofattbar ondska.

Den osynliga bron handlar om en kärlek som sätts på hårda prov, om en judisk familj som kämpar för att inte utplånas och om tre bröder som för alltid är bundna till varandra. Julie Orringer har skrivit en roman med en våldsam emotionell kraft. Det finns många romaner om andra världskrigets fasor, men få så drabbande som denna.
"... en storslagen, rik och fängslande berättelse, fullständigt övertygande. Vacker och sorglig." Metro

Medelbetyg: 4,5 (4 röster)

Bok recensioner av Den osynliga bron :

okidoki 2012-08-31 14:28
Jag är imponerad och starkt berörd av denna traditionellt berättande roman. Författaren har gjort en nogrann historisk efterforskning, vilket märks när hon berättar om den ungerske juden Andras Lévis liv tiden 1937-1956. Det är hennes farfars livsöde som står modell och romanen känns äkta allt igenom, även om en del måste vara fiktion. En mäktig berättelse som tog mig lång tid att läsa. Det blev nödvändigt att ofta avbryta förtrollningen.

Isidora 2013-02-02 16:43
En stor och traditionell roman, som är mycket fängslande, mycket varm och sorglig. Den har givit mig många stunder av ren läsglädje. Faller lite mot slutet, resten är värd en femma.

ingridc 2013-05-19 22:57
Jättebra bok. Spännande, romantisk och lärorik. Synd att inte Raoul Wallenberg kom med i händelserna i Budapest.

animisha 2017-06-14 05:47
Jag började läsa den här boken eftersom det var en av Okidokis femmor - och för att titeln hade dykt upp även i andra sammanhang. Första halvan tyckte jag var väldigt vacker, en fin balans mellan spirande kärlek och hotande krig. Andra halvan, kriget, var svårare. Det är väldigt välskrivet men det var mycket tungt att läsa, ibland för tungt. Samtidigt - hur kan en beskrivning av hur några människor överlever kriget vara annat än mycket tungt?

Skriv egen bokrecension till Den osynliga bron

KÖP BOKEN ONLINE