C. Unge

Eva Braun - Kvinnan som älskade Hitler

Författare: Heike B. Görtemaket
Ämnesord: krig, politik, psykologi, religion, historia, kärlek, hitler, eva braun, andra världskriget
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789113034096

Han var den ensamme "Führern", gift med Tyskland. Så ville den nazistiska propagandan framställa det. Men Adolf Hitler hade en älskarinna, vars existens hemlighölls ända till Tredje rikets slut, Eva Braun. Vem var kvinnan som Hitler gifte sig med kort före undergången? Och vad innebar det att leva tillsammans med en av världshistoriens stora förbrytare?

Eva Braun ses vanligen som en naiv, ytlig ung flicka som bara spelade en obetydlig biroll i München och i den skenbara idyllen på "Berghof". Men hur sann är denna bild? Med detektivarbete rekonstrueras i denna bok hennes levnadshistoria. Kvinnan vid Hitlers sida kom från en småborgerlig familj till den inre kretsen runt den högste makthavaren i Nazityskland. Hennes historia slutade en dag efter bröllopet i "Führerbunkern" i Berlin med det gemensamma självmordet den 30 april 1945. Vilken roll spelade Hitlers älskarinna i hans privata sfär? Hur stort inflytande hade hon? Vad visste hon och de andra nazistledarnas kvinnor om sina mäns brott? Författaren söker svaren på dessa frågor och tecknar för första gången ett omfattande porträtt av "Berghof"-sällskapet.

Heike B. Görtemaker har följt upp alla existerande spår av detta förhållande och sammanfattat dem till en fängslande biografi. Då framträder samtidigt en oroande annorlunda bild av Hitler.

Bok recensioner av Eva Braun - Kvinnan som älskade Hitler :

arsenal23 2012-07-02 17:09
Recension av Heike B. Görtemakers biografi Eva Braun – Kvinnan som älskade Hitler

Boken är utgiven på Norstedts förlag (2012) och innehåller 382 sidor.

Heike B. Görtemarker, fil dr, har studerat historia, nationalekonomi och tyska i Berlin och Bloomington (USA). Hon arbetar idag som historiker i Berlin. Hos C.H. Beck har hon tidigare utkommit med Ein deutsches Leben. Die Geschichte der Margret Boveri (2005). Källa: Norstedts.

Handling: Denna bok är en biografi om Eva Braun – kvinnan som levde och dog tillsammans med Adolf Hitler. Eva Braun och Adolf Hitler träffades första gången i oktober 1929. Det var i fotografen Heinrich Hoffmanns ateljé. Hoffmann var redan sedan första världskriget en känd press- och porträttfotograf i München. Han var även förläggare och övertygad nationalsocialist. Han kom senare att även bli Hitlers ”husfotograf”. Eva Braun arbetade i Hoffmanns affär, hon stod ofta bakom disken, men vad hon egentligen sysslade med finns det inget svar på. Eva Braun var endast 17 år när hon inledde sitt förhållande med den 40-årige Hitler. I början fanns hon inte med i de sammanhang som Hitler vistades i och hon fanns inte heller med på några bilder tillsammans med honom. I samband med att Hitler och Eva Braun började träffas fick Martin Bormann i uppdrag att fastställa om familjen Braun var ”arisk”. Det blev aldrig känt om Eva eller hennes familj företrädde antisemitiska åsikter. Men hennes fyra år äldre syster Ilse Braun arbetade som mottagningssköterska hos en judisk läkare som också var hennes nära vän. Enligt det Heinrich Hoffmann skrivit i sina memoarer ska Eva Braun och Adolf Hitlers förhållande varit ”platoniskt” tills 1932. Tyvärr har författaren hittat väldigt lite om Eva Braun i de memoarer Hitlers vänner skrivit. Med tiden tillbringade Eva allt mer tid med Hitler och hans vänner och började hon även finnas med på fotografier tillsammans med Hitler. Hon sågs som en alldaglig och glad kvinna. Men hur deras förhållande egentligen förehölls sig är och förblir en gåta.

Heike B Görtemarker har följt upp alla existerande spår om Adolf Hitler och Eva Brauns förhållande, men tyvärr har det inte funnits mycket att hitta, det hon hittat har hon i alla fall lyckats få ihop till en biografi. Det var en intressant bok att läsa om Eva Braun, hennes vänner och förhållande till Hitler. Men det återstår nästan lika många frågor som innan jag läste boken. Vem var Eva Braun egentligen och varför blev hon Hitlers kvinna? De inblandade i Hitlers liv har sett till att bränna upp det mesta material som funnits om dem, så svaret på dessa frågor lär vi aldrig få veta.

Betyg 3/5 Kristina Simar 2012-07-02 (43) www.kristinasimar.se

Skriv egen bokrecension till Eva Braun - Kvinnan som älskade Hitler