Vemod

Originaltitel: Mood Indigo
Författare: Charlotte Vale Allen
Ämnesord: filosofi, mat, hälsa, mord, humor, religion, kärlek, spänning, vänskap
ISBN: 9789171334374

Övre Manhattan vintern 1934. Honoria Barlow är en förmögen, vacker och kraftfull kvinna. Hon lever ett på ytan sorglöst liv med sin "familj": Den lojala allt-i-allon Maybelle från Harlem, den engelska hushållerskan Ruth och den exilryske älskaren Michail. När en ung kvinna ramlar (knuffas?) från en balkong och slår sig så illa att hon avlider blir Honoria inblandad i en kriminalgåta som har många likheter med de Hollywood-manuskript hon ägnar sina arbetsdagar åt att redigera. Misstankar riktas mot den unga kvinnans pojkvän. Han vänder sig i sin panik till Honoria, som är en nära bekant till hans familj, och ber henne ta reda på omständigheterna kring flickvännens död. Honoria avslöjar detaljer som chockerar. Flickvännens liv visar sig ha haft ingredienser hon gjort allt för att dölja: Erotiska utsvävningar, kokainmissbruk, penninghunger. Hon har levt ett farofyllt liv men vem kan ha gått så långt som att ta henne av daga?

Vemod är en roande, spännande, välformulerad relationsroman med flera oförglömliga kvinnoporträtt men också en initierad skildring av Art -tidens New York: restaurangerna, nattklubbarna, varuhusen och, inte minst, de välbeställdas eleganta miljöer på Övre Manhattan.

"Det låter väldigt kusligt, Honoria", sa Maybelle allvarligt. "Vi borde kanske glömma alltihop och genast sluta rota i det."
Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Vemod :
2012-06-23 11:48
En bok som rymmer en del intressanta personöden. Det är intressant att läsa om hur det som hänt tidigare påverkat personernas levnadsöden och tänkande. Honoria Barlow och hennes svårigheter i hennes tidiga äktenskap och hennes stora förlust är tyvärr sådant som även händer i verkliga livet idag.
Jag tyckte att boken var bra.
2023-07-23 19:56
Vintern 1934/ Manhattan:- Partyflickan, DeeDee Carlson ramlar chokad ut från sin balkong på femtonde våningen. I luften på väg ner mot marken skymtar hon baksätet på en stor bil och tror sig kunna överleva fallet. Men ack nej.
Hennes yngre förkrossade fästman, Chip Stevenson blir arresterad av polisen, anklagad att med berått mod ha knuffat DeeDee från balkongen. Chip tar kontakt med den enda person i världen som han kan lita på, Honoria Barlow, hans döda mors bästa väninna. Honoria, en något excentrisk kvinna som tjänat en förmögenhet på att skriva om dåliga filmmanus och gjort de till stora succéer- bor i sin lyxlägenhet på övre Manhattan. För sin tid är hon extremt liberal och hennes två närmaste väninnor är kokerskan, Ruth och sin assistent från Harlem, Maybelle. Här finns också, Mikhail, hennes mystiske, mycket attraktive ryske man som förvisso tar hand om alla av Honorias erotiska behov- men som också har en vana att några gånger i månaden försvinna på mystiska resor och återkomma med stora mängder pengar.
Honoria beslutar sig för att hjälpa sin unga skyddsling och tillsammans med sin assistent, Maybelle börjar Honoria sin egna lilla utredning om DeeDee Carlson. Det visar sig mycket snart att den ljuva bild Chip målat upp av DeeDee enbart varit en ung naiv pojkes felaktiga bild av en i själva verket mycket osympatisk ung kvinna med mängder av fiender, bl.a. sin egen mor. Kan Honoria tillsammans med Maybelle finna den verkliga mördaren- eller visar sig alltsamman vara alltför farligt för de två att lösa på egen hand?
Min första bok av Charlotte Vale Allen, men jag blir nyfiken på att läsa fler böcker av henne. Det här var en angenäm överraskning. En mysig och välskriven roman med många färgstarka, intressanta personligheter och med vissa spänningsinslag därtill!
Den här kan jag absolut rekommendera!
Slutbetyg, en stark 4:a!

"